Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Dzięki temu w mieście spadnie ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawi się stan zdrowia jego mieszkańców.
- Ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4. Szczegóły w sekcji “Wymogi i obszar”.
- Przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z nich będą mieszkańcy stolicy rozliczający w niej podatki. Wymogi będą więc dotyczyły tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.
- Sprawdź(otwiera się w nowej karcie), czy Twoje auto jest również zwolnione z wymogów.(otwiera się w nowej karcie) Seniorzy (ukończone 70 lat) i osoby z niepełnosprawnością będą zwolnieni bezterminowo, co potwierdzi specjalna nalepka.
- Osoby zwolnione z wymogów SCT w Warszawie mogą od początku czerwca złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich oraz przez internet. Został uruchomiony specjalny punkt stacjonarny znajdujący się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej)(otwiera się w nowej karcie). Wniosek można też wygodnie złożyć online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl(otwiera się w nowej karcie). Panel pozwala na sprawdzenie czy dany samochód w ogóle potrzebuje mieć naklejkę, a następnie umożliwa złożenie wniosku.
- Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.
Wymogi
Decyzją Rady Warszawy ustalona została optymalna granica emisyjności pojazdów, która zacznie obowiązywać na tym obszarze od 1 lipca 2024 r. Na późniejszych etapach począwszy od 2026 r. wymogi te będą sukcesywnie podwyższane jednak władzom miasta zależało na tym, by na starcie SCT były one względnie łagodne)
Szacujemy, że ok. 97 proc. pojazdów poruszających się obecnie po ulicach Warszawy spełnia wymogi SCT z pierwszego etapu (1 lipca 2024 – 31 grudnia 2025).
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Strefa czystego transportu będzie kontrolowana wyrywkowo przez policję i straż miejską wspierane przez system nadzoru elektronicznego. Oznacza to, że nie będzie punktów kontrolnych czy szlabanów na granicach strefy, a ruch w jej obrębie odbywać się będzie normalnie. O zbliżaniu się do granic SCT informować będą stosowne znaki drogowe.
Jak i gdzie uzyskać nalepkę na auto zwolnione z SCT?
Miasto st. Warszawa rozpocznie wydawanie naklejek od czerwca 2024 r.
Jako że zdecydowana większość pojazdów poruszających się obecnie po warszawskich ulicach jest zgodnych z wymogami strefy, pierwszym krokiem dla kierowców z Warszawy czy szerzej Mazowsza powinno być upewnienie się, czy ich samochód (w oparciu o rok produkcji i rodzaj paliwa) je spełnia. W tym celu należy korzystać z tabel z wymogami strefy, a już wkrótce miasto uruchomi specjalną prostą stronę internetową, gdzie sprawdzenie wszystkiego będzie jeszcze prostsze. Normę emisyjną swojego samochodu można też sprawdzić na rządowej stronie HistoriaPojazdu.gov.pl(otwiera się w nowej karcie).
Osoby, których dotyczy wyjątek i chcą z niego skorzystać, powinny uzyskać specjalną naklejkę na przednią szybę pojazdu. Od początku czerwca mogą one złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich lub przez internet.
Został uruchomiony specjalny punkt stacjonarny znajdujący się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej)(otwiera się w nowej karcie).
Wniosek można też wygodnie złożyć online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl(otwiera się w nowej karcie). Panel pozwala na sprawdzenie czy dany samochód w ogóle potrzebuje mieć naklejkę, a następnie umożliwa złożenie wniosku.
Wraz z wnioskiem wymagane będzie złożenie dokumentów adekwatnych dla danego wyjątku szczegółowo opisanych w uchwale (np. dowodu rejestracyjnego samochodu czy zaświadczenia wydanego przez urząd skarbowy, potwierdzającego złożenie zeznania podatkowego w Warszawie w minionym roku) oraz wniesienie opłaty w wysokości 5 zł.
Władze Warszawy szacują, że na początku funkcjonowania SCT czas oczekiwania na nalepkę może wynieść ok. dwóch miesięcy, jednak uspokajają, że sam fakt aplikowania o nią będzie czasowo uprawniał właścicieli pojazdów objętych wyjątkami do poruszania się po jej obrębie.
Miasto Stołeczne Warszawa