120 autobusów dla MZA. Pojazdy dostosowane do transportu rannych

Interwencje

Warszawa ogłosiła przetarg na 120 nowych autobusów przegubowych, które na co dzień będą obsługiwać linie miejskie, a w sytuacjach kryzysowych posłużą do ewakuacji ludności i transportu rannych. Termin składania ofert wyznaczono na 16 września, a dostawy zaplanowano między październikiem a grudniem 2026 roku.

Przetarg został podzielony na dwie części – w każdej przewidziano zakup 60 pojazdów o długości 18 metrów. Producent może złożyć ofertę na całość lub jedną część postępowania. Zamówienie zawiera opcję rozszerzenia – po 50 dodatkowych autobusów w każdej części – co pozwala miastu zwiększyć flotę nawet do 220 sztuk. Pojazdy po dostawie trafią do eksploatacji w Miejskich Zakładach Autobusowych.

Nowe autobusy będą niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków, blokady alkoholowe dla prowadzących, a także panele fotowoltaiczne i przetwornice napięcia. Rozwiązania te mają ograniczać zużycie energii i podnosić niezawodność pojazdów.

Istotnym elementem specyfikacji jest zwiększona dostępność: w pojazdach przewidziano przyciski z opisem w alfabecie Braille’a, system sygnalizacji potrzeby rozłożenia rampy oraz funkcję tzw. „przyklęku”, czyli pochylenia nadwozia przy krawężniku dla ułatwienia wejścia osobom o ograniczonej mobilności.

W kontekście zadań obrony cywilnej pojazdy zostały przystosowane do ewakuacji – przewożenia osób leżących (cztery miejsca na nosze/leżanki w każdym autobusie) z prostym systemem mocowań. Rozwiązanie ma umożliwić szybkie przekształcenie autobusu z układu pasażerskiego do transportu medycznego bez użycia specjalistycznych narzędzi.

Zamówienie wpisuje się w budowę powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej. Miasto – za pośrednictwem ZTM – planuje ubiegać się o dofinansowanie z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Program zakłada m.in. uzupełnianie zasobów do reagowania na zagrożenia, rozwijanie zdolności ewakuacyjnych oraz zapewnianie ciągłości działania w kryzysie.

Wojna i bezpieczeństwo mieszkańców
Zakup autobusów o podwójnym przeznaczeniu – liniowym i ewakuacyjnym – jest elementem przygotowań miasta do potencjalnych sytuacji nadzwyczajnych, w tym scenariuszy militarnych. W dokumentach i opracowaniach dotyczących Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej wskazano potrzebę budowy rezerw transportowych dla szybkiej ewakuacji oraz wsparcia służb w razie konfliktu, obok reagowania na klęski żywiołowe. Takie wykorzystanie taboru ma zwiększyć odporność miasta i skrócić czas potrzebny do przemieszczenia ludności w kierunku bezpiecznych stref.

Wybrano napęd wysokoprężny. Jak wyjaśnia ZTM, doświadczenia ostatnich lat pokazały, że w kryzysie konwencjonalne paliwo ułatwia pokonywanie długich dystansów i zmniejsza ryzyko ograniczeń wynikających z dostępu do energii elektrycznej lub infrastruktury ładowania. Decyzja o napędzie ma zwiększyć niezawodność floty w warunkach nadzwyczajnych.

Z punktu widzenia organizacji przewozów, nowe przegubowce mają wzmocnić obsługę najbardziej obciążonych linii w godzinach szczytu oraz poprawić rezerwę taborową, co w praktyce przełoży się na większą punktualność i elastyczność siatki połączeń. Jednocześnie w sytuacjach kryzysowych będą mogły zostać skierowane do zadań ewakuacyjnych na podstawie planów zarządzania kryzysowego.

Harmonogram postępowania
ZTM czeka na oferty do 16 września. Po zakończeniu oceny i podpisaniu umów planowane dostawy mają odbyć się w IV kwartale 2026 roku, w przedziale październik–grudzień. Po odbiorach technicznych autobusy włączone zostaną do ruchu Miejskich Zakładów Autobusowych.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły