Trzy miesiące bez tramwajów na Słomińskiego. Remont torowiska na odcinku 3 kilometrów

Sowa
Sowahttp://miejskireporter.pl
Wydarzenia, wypadki, pożary i inne informacje z życia Warszawy oraz bliższych i dalszych okolic.
Interwencje

Pod koniec czerwca rozpocznie się remont torowiska wraz z siecią trakcyjną na ulicy Słomińskiego – na odcinku około trzech kilometrów. Ruch tramwajowy zostanie wstrzymany na trzy miesiące.

W ramach wakacyjnych prac zostanie przebudowane torowisko wzdłuż ulicy Słomińskiego – na odcinku od ronda „Radosław” do wjazdu na most Gdański. Roboty podzielone są na dwa odcinki, które będą realizowane w jednym czasie.

Wybrany w przetargu wykonawca – firma Strabag – zajmie się fragmentem torów od ronda „Radosław” do wiaduktu w ciągu Andersa (w sumie 1507 metrów toru pojedynczego). Ostatni raz tory, na tym odcinku, przechodziły remont w 1994 roku – z wyjątkiem okolic Dworca Gdańskiego, gdzie tory przebudowano w czasie budowy stacji metra w 2002 roku.

Przeniesione i dłuższe przystanki
Zakres prac obejmuje wymianę całego torowiska. Zamiast podsypki (tłucznia) na znacznej długości zostanie zastosowana trwalsza konstrukcja bezpodsypkowa – z zieloną zabudową w postaci rozchodnika. W okolicach Dworca Gdańskiego zostanie zachowana konstrukcja podsypkowa. Zmodernizowane zostanie odwodnienie, a rozstaw osi torów zostanie zwiększony. Wymienione zostaną słupy trakcyjne wraz z siecią i kablami trakcyjnymi.

Zmiany odczują także pasażerowie: przystanki „Baseny Inflancka” zostają przeniesione na zachodnią stronę skrzyżowania ulic Słomińskiego i Pamiętajcie o Ogrodach. Usprawni to znacznie ruch pieszy, gdyż oba tramwajowe przystanki znajdą się bliżej wejścia do centrum handlowego Arkadia – pasażerowie będą musieli przejść tylko przez połowę jezdni. Układ drogowy zostanie w tym miejscu dostosowany do zmienionej lokalizacji przystanków i przejścia dla pieszych. Ponadto zostaną wydłużone przystanki Dworzec Gdański, co umożliwi bezproblemową obsługę dwóch dłuższych tramwajów.

Bezpieczniejsze dojście do przystanku Park Traugutta
Drugi odcinek – od wiaduktu na ulicy Andersa do wjazdu na most Gdański – zostanie wyremontowany siłami własnymi Tramwajów Warszawskich. Ostatni raz torowisko przechodziło remonty w 2006 (od Andersa do Bonifraterskiej) i 1998 roku (od Bonifraterskiej do mostu Gdańskiego).

Również tutaj, na sporym odcinku, zostanie wymieniona konstrukcja torowiska na bezpodsypkową. Torowisko zostanie zazielenione jesienią, w ramach oddzielnego zadania – już bez przerw w ruchu. W rejonie przystanków Park Traugutta i przejazdu przy Międzyparkowej konstrukcja torowiska zostanie zmieniona na bezpodsypkową. Na całym odcinku zostanie przebudowane odwodnienie torowiska.

Istotne zmiany pojawią się w rejonie przystanku Park Traugutta. Obie platformy zostaną wyremontowane. Prace obejmą także poprawę bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych, a także remont jezdni północnej. Wyremontowany zostanie także przystanek autobusowy przy jezdni południowej.

Zmiany w ruchu
Ruch tramwajowy zostanie wstrzymany od 28 czerwca – na odcinku od przystanku Rondo „Radosława” do przystanku Rondo Starzyńskiego. Przerwa w ruchu na ulicy Słomińskiego potrwa trzy miesiące – do końca września.

W pierwszym etapie prac, od 28 czerwca, tramwaje nie będą kursowały między ulicami Słomińskiego i Starzyńskiego – między rondem „Radosław” a rondem Żaba oraz ulicą Międzyparkową.

Kursowanie tramwajów linii 1, 6 i 28 zostanie zawieszone. „Osiemnastka” nadal będzie kursowała na zmienionej trasie, czyli z pętli PKP Służewiec na plac Narutowicza. Na części swoich tras tramwaje linii 1 i 28 zastąpi linia 78 (Osiedle Górczewska – plac Narutowicza), częściej będą kursowały tramwaje linii 3. Uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa Z-5 – z trasą między pętlą Metro Trocka a rondem „Radosław” ulicami: Słomińskiego, Starzyńskiego, św. Wincentego, Borzymowską. Autobusy linii 500 i 409, kursujące ulicą Słomińskiego i Starzyńskiego, będą miały dodatkowe przystanki.

Prace wiążą się z czasowymi zmianami w organizacji ruchu. Od ronda „Radosław” do Dworca Gdańskiego nieczynne będą pasy wewnętrzne przylegające do torowiska. W pierwszych etapach nie będzie też przejazdu przez tory na wysokości ulicy Pamiętajcie o Ogrodach (zachowana będzie możliwość przejścia przez jezdnię). Nieczynna będzie także zawrotka w rejonie przystanku Dworzec Gdański.

Grafika przedstawia zmiany w ruchu na ulicy Słomińskiego.
Infoulice

Na odcinku od Andersa do mostu Gdańskiego organizacja ruchu będzie się zmieniała w zależności od etapu prac. Na początku – od 28 czerwca do przełomu lipca i sierpnia – będzie zamknięta jezdnia południowa przy Międzyparkowej. Ruch na Słomińskiego, w obie strony, będzie odbywał się po jezdni północnej – po jednym pasie na kierunek. Jednocześnie zachowany zostanie przejazd po jezdni południowej od Międzyparkowej w kierunku mostu Gdańskiego.

Pracowity rok
W tym roku harmonogram robót Tramwajów Warszawskich obejmuje aż 34 zadania remontowe i blisko 10 kilometrów toru pojedynczego. Oprócz tego zaplanowane są zamknięcia związane z realizacją nowych tras tramwajowych – na Rakowieckiej czy do Dworca Zachodniego. Remonty grupowane są w taki sposób, by w czasie jednego wyłączenia ruchu wykonać kilka zadań.

Większość robót przewidziane zostało w okresie letnim, gdy ruch jest mniejszy. Z uwagi jednak na dużą liczbę prac, które są zaplanowane w kluczowych miejscach sieci tramwajowej, Tramwaje Warszawskie wykorzystują cały sezon remontowy – od marca do października. Jest to konieczne z uwagi na możliwości zapewnienia komunikacji zastępczej, objazdów linii tramwajowych i zachowania dojazdów do zajezdni.
(Infoulice)

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły