Efekty kontroli pojazdów elektrycznych o wyglądzie klasycznego roweru

Bocian
Bocian
Wydarzenia, wypadki, pożary i inne informacje z życia Warszawy oraz bliższych i dalszych okolic.
Interwencje

Policjanci Komendy Stołecznej Policji w dniu 13 sierpnia br. kontrolowali pojazdy elektryczne o wyglądzie klasycznego roweru. Nie zabrakło kierujących, którzy nie stosowali się do obowiązujących przepisów, a ich pojazdy nie wpisywały się w ustawową definicję roweru.

W ostatnich miesiącach na warszawskich ulicach można zauważyć coraz więcej osób poruszających się pojazdami elektrycznymi, które swoim wyglądem przypominają rowery. Nie wszystkie z nich jednak spełniają ustawowe wymagania, by mogły być uznane za rowery „elektryczne” lub motorowery.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 metra, napędzany siłą mięśni, z opcjonalnym pomocniczym napędem elektrycznym uruchamianym poprzez nacisk na pedały. Taki napęd nie może przekraczać napięcia 48 V, mocy 250 W, a jego działanie powinno stopniowo spadać do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h.

Tymczasem coraz częściej na ulicach pojawiają się pojazdy, które przyspieszają wyłącznie dzięki manetce, bez konieczności pedałowania. Takie konstrukcje nie mieszczą się w definicji roweru ani motoroweru, co powoduje, że ich użytkownicy łamią przepisy ruchu drogowego – często nie posiadając wymaganych uprawnień czy obowiązkowego wyposażenia.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, warszawscy policjanci przeprowadzili działania kontrolne, podczas których zwracali uwagę na stosowanie się do przepisów ruchu drogowego, korzystania z odpowiednich części drogi, stanu technicznego i wyposażenia oraz  stanu trzeźwości kierujących.
Poruszanie się takimi pojazdami  może być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu drogowego, szczególnie dla pieszych.

Warszawscy funkcjonariusze w tym dniu skontrolowali 353 pojazdy elektryczne o wyglądzie klasycznego roweru. Aż 49 z nich zostało sklasyfikowanych jako pojazdy mechaniczne. Nie spełniały one ustawowych wymagań roweru “elektrycznego”, dlatego też nie zostały dopuszczone do ruchu. Ogółem podczas działań, na użytkowników wszystkich kontrolowanych pojazdów nałożono 90 mandatów karnych.

Komenda Stołeczna Policji

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły