Warszawa podpisała umowę na wdrożenie nowego systemu biletowego, który ma ruszyć we wrześniu 2027 r. Pasażerów czekają płatności kartą i telefonem, indywidualne konta, planer podróży oraz stopniowa wymiana urządzeń przy zachowaniu papierowych biletów i Karty Miejskiej do 2029 r.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał 19 sierpnia 2025 r. umowę z Mennicą Polską S.A. na wdrożenie nowego Warszawskiego Systemu Biletowego. Miasto zapowiada, że po blisko 30 latach zmieni się sposób płatności za przejazdy komunikacją publiczną. Pierwsze funkcje mają ruszyć w 2027 r.
Nowy system zostanie uruchomiony we wrześniu 2027 r., a pełną funkcjonalność ma osiągnąć w marcu 2029 r. – do tego czasu równolegle będą działały stary i nowy system. Zakres prac obejmuje m.in. stworzenie centralnego systemu, aplikacji mobilnej, portalu pasażera oraz planera podróży.


W ramach projektu w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego oraz na stacjach metra pojawi się około 13 tys. nowych urządzeń do rejestracji opłat. Zakończenie montażu przewidziano na 2029 r.
Pasażerowie będą mogli kupować bilety i załatwiać sprawy związane z komunikacją przez indywidualne konto – w aplikacji i portalu. Bilety jednorazowe oraz czasowe kupione w nowych urządzeniach będą przypisywane do użytego nośnika płatniczego (karta, telefon lub zegarek z funkcją NFC). Zachowane zostaną tradycyjne formy: papierowe bilety z kodem QR i plastikowa Karta Miejska.
Docelowo system ma umożliwiać rozliczanie przejazdów w modelu „check-in/check-out” i naliczanie najkorzystniejszej dla pasażera opłaty – z dziennym limitem nie wyższym niż cena biletu dobowego.
Wykonawcę wybrano w trybie dialogu konkurencyjnego. Wartość kontraktu Mennicy Polskiej wskazywana w branżowych opracowaniach to ok. 348,3 mln zł brutto (283,2 mln zł netto), a umowa – według komunikatów rynkowych – obowiązuje do 19 września 2037 r.
Co się zmieni dla pasażerów od 2027 r.
- uruchomienie nowej aplikacji i portalu pasażera z planerem podróży;
- możliwość płatności kartą, telefonem i zegarkiem (NFC) oraz przypisania biletu do nośnika;
- stopniowa wymiana kasowników i bramek metra (ok. 13 tys. urządzeń);
- równoległe funkcjonowanie dotychczasowych rozwiązań (Karta Miejska, papierowe bilety z QR) do zakończenia wdrożenia w 2029 r.