Warszawa Centralna bez postojów przez tydzień. Prace torowe i zmiany w ruchu

Sowa
Sowahttp://miejskireporter.pl
Wydarzenia, wypadki, pożary i inne informacje z życia Warszawy oraz bliższych i dalszych okolic.
Interwencje

Od 8 do 16 listopada 2025 r. na stacji Warszawa Centralna nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie. Powodem są prace torowe PKP Polskich Linii Kolejowych związane z budową tzw. trapezu rozjazdowego i wymianą rozjazdów, które mają usprawnić sterowanie ruchem i zwiększyć przepustowość węzła przed modernizacją stacji Warszawa Wschodnia. Sam budynek dworca pozostaje dostępny – funkcjonują poziomy nadziemny i podziemny wraz ze sklepami, barami, kawiarniami i punktami usługowymi.

W terminie 8–16 listopada ruch dalekobieżny zostaje przeorganizowany: składy dalekobieżne zatrzymują się na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, część pociągów tymczasowo kursuje przez Warszawę Gdańską oraz Warszawę Główną. Jednocześnie bez zmian kursują pociągi regionalne i podmiejskie (Koleje Mazowieckie, Szybka Kolej Miejska) po linii średnicowej łączącej Warszawę Zachodnią z Warszawą Wschodnią – z postojami na przystankach Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion. Wybrane pociągi PKP Intercity w czasie robót zatrzymają się dodatkowo na dworcu Warszawa Śródmieście. Aktualny rozkład jazdy wszystkich pociągów na okres zmian jest już dostępny w popularnych wyszukiwarkach i aplikacjach (m.in. Rozkład-PKP, Portal Pasażera).

W czasie prowadzenia robót pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Warszawa Centralna. Wprowadzono tymczasowe zmiany w trasach:

  • Wybrane składy zostaną skierowane przez Warszawę Gdańską oraz Warszawę Śródmieście, m.in. Intercity z i do Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni, Olsztyna.
  • Pociągi jadące z kierunku zachodniego zakończą bieg na stacji Warszawa Główna, m.in. pociągi Polregio, ŁKA, SKM (S3) z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa i Skierniewic oraz Płocka.  
  • Pociągi z kierunku wschodniego będą kończyć trasę na stacji Warszawa Wschodnia, m.in. z i do Terespola, Gdyni (rozpoczynające i kończące bieg w Warszawie), Koleje Mazowieckie z i do Modlina, Szybka Kolej Miejska z i do Legionowa (S3) oraz Koleje Mazowieckie z i do Siedlec i Łukowa.
Mapa przedstawiająca linię średnicową w Warszawie z oznaczeniem stacji i przystanków.
fot. PKP PLK

Zakres robót obejmuje budowę trapezu rozjazdowego – układu czterech dodatkowych rozjazdów – na stacji Warszawa Centralna, a także wymianę wyeksploatowanych rozjazdów na przystanku Warszawa Włochy. Zastosowane będą nowe urządzenia SRK (Sterowanie Ruchem Kolejowym). PKP PLK wskazuje, że dzięki dodatkowym rozjazdom zwiększy się liczba dostępnych torów do przejazdów i manewrów, co przełoży się na większą efektywność i przepustowość stacji. Umowę na realizację prac podpisano z firmą Zakłady Automatyki KOMBUD S.A., a wartość kontraktu wynosi ok. 6,5 mln zł netto.

Prace na Centralnym są elementem przygotowań do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, która będzie się wiązała z czasowymi zamknięciami torów na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia. Kolejarze zapowiadają, że po wykonaniu trapezu rozjazdowego i wdrożeniu nowego rozkładu od 14 grudnia 2025 r. pociągi przez Warszawę Centralną mają kursować częściej – dotychczasowy pięciominutowy takt ma zostać skrócony do czterech minut, co pozwoli na przejazd do 32 składów w ciągu godziny.

Spółka Polskie Koleje Państwowe wykorzysta ograniczony ruch pasażerski na dworcu do przeprowadzenia prac remontowo-porządkowych w przestrzeniach ogólnodostępnych obiektu. Jak informują kolejarze: „Roboty będą realizowane w taki sposób, że przez cały czas będzie można korzystać z części nadziemnej i podziemnej, w których działają liczne sklepy, bary, kawiarnie i inne lokale usługowe”. W planie są prace utrzymaniowe i odświeżające, obejmujące m.in. naprawy ścian hali peronowej i kamiennych posadzek, modernizację oświetlenia w hali głównej, w poczekalni i w przejściach podziemnych oraz gruntowne czyszczenie całego obiektu. Jak podaje PKP: „W tym czasie wykonane zostaną między innymi naprawy ścian hali peronowej i kamiennych posadzek, naprawy i modernizacja oświetlenia w hali głównej, w poczekalni i w przejściach podziemnych. Przeprowadzone zostanie także gruntowne czyszczenie całego obiektu”.

Grupa ludzi poruszająca się w podziemnym korytarzu stacji, z oznaczeniami kierunków i punktami usługowymi w tle.
Fot. PKP

Dla pasażerów oznacza to, że choć Warszawa Centralna przez ponad tydzień nie będzie stacją zatrzymania pociągów, pozostaje ważnym węzłem przesiadkowym w Śródmieściu – w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji miejskiej i głównych ciągów pieszych – oraz miejscem dostępu do usług handlowych i gastronomicznych.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły