Ścieżka rowerowa wzdłuż WKD od Grodziska do granic Warszawy. Jest umowa i harmonogram prac

Interwencje

W siedzibie Warszawskiej Kolei Dojazdowej podpisano umowę na opracowanie koncepcji budowy 22-kilometrowej trasy rowerowej wzdłuż linii WKD – od stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska do granic administracyjnych Warszawy. To wspólne przedsięwzięcie sześciu gmin położonych wzdłuż linii kolejki, które ma poprawić bezpieczeństwo i komfort dojazdów rowerem w całym pasmie zachodniego Mazowsza.

Nowa inwestycja obejmie odcinki przebiegające przez Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Brwinów, Podkowę Leśną, Pruszków oraz gminę Michałowice. Jak informuje Urząd Miasta Pruszkowa, umowę podpisano w piątek 14 listopada 2025 r. w siedzibie WKD. Liderem przedsięwzięcia jest gmina Grodzisk Mazowiecki, która koordynuje przygotowanie dokumentacji.

Fot. UM Pruszków
Fot. UM Pruszków

22 kilometry wzdłuż torów WKD

Koncepcja przewiduje opracowanie spójnej trasy rowerowej poprowadzonej w pasie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej – równolegle do istniejących torów. Według szacunków długość odcinków na terenie poszczególnych samorządów wyniesie:

  • Grodzisk Mazowiecki – ok. 4 km,
  • Milanówek – ok. 1,5 km,
  • Brwinów – ok. 4,3 km,
  • Michałowice – ok. 6,8 km,
  • Pruszków – ok. 4,7 km,
  • Podkowa Leśna – ok. 1 km.

Łącznie chodzi o około 22 km nowej infrastruktury rowerowej, która ma połączyć istniejące już fragmenty ścieżek w poszczególnych gminach w jeden ciąg komunikacyjny – od Grodziska Mazowieckiego aż do granic Warszawy.

Zakres prac koncepcyjnych

Zgodnie z podpisaną umową koncepcja ma obejmować przygotowanie rozwiązań dla dróg dla rowerów oraz ciągów pieszo-rowerowych o nawierzchni asfaltowej, prowadzonych wzdłuż torów WKD. Projektanci mają zaproponować także połączenia z istniejącą infrastrukturą drogową i rowerową, system odwodnienia, oświetlenie, a także przeprawy przez cieki wodne.

Dokumentacja koncepcyjna uwzględni konieczne zmiany w organizacji ruchu na wybranych ulicach, kolizje z istniejącą infrastrukturą oraz ewentualną przebudowę niektórych odcinków dróg. Ze względu na położenie trasy w sąsiedztwie linii kolejowej, rozwiązania będą musiały spełniać wymagania zarządcy infrastruktury kolejowej – WKD – zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i dalszej eksploatacji linii.

Harmonogram i koszt

Koszt opracowania koncepcji wynosi 854 850 zł brutto. Jak podaje Urząd Miasta Pruszkowa, prace potrwają do końca czerwca 2026 r. Po ich zakończeniu i zatwierdzeniu kosztów inwestycji, w III–IV kwartale 2026 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie projektu technicznego, który będzie podstawą do późniejszej realizacji budowy ścieżek.

Wspólne przygotowanie dokumentacji przez sześć gmin ma odzwierciedlać ponadlokalny charakter inwestycji – trasa ma służyć mieszkańcom całego pasma osadniczego od Grodziska Mazowieckiego po zachodnie obrzeża Warszawy i stanowić uzupełnienie oferty transportu szynowego WKD.

Wypowiedzi samorządowców i przedstawicieli WKD

W wydarzeniu podpisania umowy uczestniczyli przedstawiciele samorządów oraz spółki WKD. Poseł Koalicji Obywatelskiej i inicjator projektu Piotr Kandyba podkreślił znaczenie przedsięwzięcia dla całego regionu, mówiąc: „To bardzo ważna inwestycja i cieszę się, że jest już na takim etapie.”

Grzegorz Benedykciński, radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego i były burmistrz Grodziska Mazowieckiego, zwrócił uwagę na perspektywę mieszkańców dojeżdżających na co dzień do stolicy: „Już za trzy lata będziemy mogli pojechać tą drogą z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy. Rowerem!” – zaznaczył. Jest to deklaracja celów samorządowców, a nie oficjalnie przesądzony termin zakończenia inwestycji.

Prezydent Pruszkowa Piotr Bąk akcentował znaczenie współpracy między gminami i spółką kolejową: „Chciałem podziękować za zainicjowanie tego projektu posłowi Kandybie i gminie Michałowice. Teren kolejowy jest bardzo specyficzny, wymaga wielu uzgodnień, ale tutaj się udało dzięki otwartości WKD i współpracy naszych gmin.”

Burmistrz Grodziska Mazowieckiego Tomasz Krupski wskazywał, że budowa ścieżek rowerowych wzdłuż linii kolejowej WKD „stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców gminy i jednocześnie promuje aktywność fizyczną i zdrowy styl życia”. Z kolei burmistrz Podkowy Leśnej Magdalena Eckhoff podkreśliła, że choć odcinek w tej gminie jest najkrótszy, to wcale nie należy do najłatwiejszych pod względem realizacyjnym.

Burmistrz Milanówka Arkadiusz Niedziński wyraził nadzieję, że mieszkańcy jego „zielonej gminy” będą chętnie korzystać z nowej trasy. Wójt gminy Michałowice Małgorzata Pachecka zwróciła uwagę, że na terenie tej gminy przebiegać będzie najdłuższy fragment planowanej drogi, co dodatkowo podkreśla wagę projektu na jej obszarze. Arkadiusz Kosiński, burmistrz Brwinowa, wskazał natomiast na konieczność wprowadzenia zmian prawnych, które umożliwią realizację niektórych odcinków oraz na potrzebę wsparcia finansowego ze strony województwa mazowieckiego.

Przedstawiciel wykonawcy koncepcji, członek zarządu firmy Multiconsult Arkadiusz Merchel, zaznaczył swoje osobiste związki z okolicą, mówiąc, że wielokrotnie jeździł rowerem wzdłuż torów WKD. Prezes zarządu WKD Michał Panfil przypomniał, że spółka ma za sobą wiele inwestycji, które początkowo wydawały się trudne do realizacji, i ocenił, że także ten projekt jest realny do wykonania.

Nowa trasa jako element zrównoważonej mobilności

Planowana ścieżka rowerowa ma pełnić funkcję wygodnego i bezpiecznego połączenia dla osób dojeżdżających do pracy, szkół, uczelni czy na stacje kolejowe WKD. Inwestycja ma przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodowego i emisji spalin, a także wzmocnić rolę roweru jako codziennego środka transportu w aglomeracji warszawskiej. W założeniach ma uzupełniać transport kolejowy, tworząc z nim spójny system zrównoważonej mobilności w regionie.

Samorządy podkreślają, że wspólne działanie sześciu gmin wzdłuż linii WKD pokazuje możliwości współpracy na rzecz mieszkańców, środowiska i rozwoju komunikacji w całym pasmie od Grodziska Mazowieckiego po zachodnie granice Warszawy.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły