Planowana przebudowa ulicy Czerniowieckiej na Mokotowie, połączona z budową nowego wlotu w ulicę Puławską, przewiduje likwidację wlotu ul. Bukowińskiej w ul. Idzikowskiego – rozwiązanie to wywołało sprzeciw części mieszkańców okolicznych bloków i domów oraz rodziców uczniów szkoły podstawowej przy ul. Cieszyńskiej.
Od koncepcji z 2018 roku do przetargu w 2025 roku
W październiku 2018 roku miasto przedstawiło koncepcję modernizacji ul. Czerniowieckiej, przebudowy skrzyżowania z ul. Bukowińską oraz docelowego przedłużenia Czerniowieckiej do ul. Puławskiej. Projekt obejmował m.in. uspokojenie ruchu, przebudowę skrzyżowań, budowę infrastruktury rowerowej oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych w rejonie osiedla między ul. Cieszyńską, Bukowińską i Ikara. Jak wskazywało stowarzyszenie Zielone Mazowsze, część rozwiązań wynikała wprost z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu tzw. Dworca Południowego, który wyznacza m.in. północną granicę obszaru planu wzdłuż ul. Czerniowieckiej.
Zielone Mazowsze, analizując dokumentację projektową, pozytywnie oceniało m.in. konieczność doprowadzenia drogi dla rowerów wzdłuż Czerniowieckiej do ciągu rowerowego wzdłuż ul. Puławskiej, zwracało jednak uwagę na niedoskonałości zaproponowanych rozwiązań oraz potrzebę poprawy powiązań jedynie pieszo-rowerowych w rejonie.
W swoich uwagach stowarzyszenie postulowało również daleko idące zmiany w układzie drogowym, w tym zamknięcie wlotu ul. Bukowińskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Puławską i Idzikowskiego, gdy powstanie nowy wlot ul. Czerniowieckiej do Puławskiej. W stanowisku społecznym zapisano, że w związku z budową wlotu ul. Czerniowieckiej do ul. Puławskiej należy zamknąć wlot ul. Bukowińskiej z ul. Puławską i Idzikowskiego, co – zdaniem autorów – miało poprawić warunki ruchu pieszych i rowerzystów, nie biorąc pod uwagę innych uczestników ruchu.

Z informacji przekazanych redakcji przez mieszkańców oraz z analizy dokumentacji przetargowej wynika, że miasto przychyliło się do części postulatów Zielonego Mazowsza, w tym do koncepcji zamknięcia wlotu ul. Bukowińskiej przy skrzyżowaniu z Idzikowskiego. Ostateczne rozwiązania zapisano w dokumentacji technicznej przygotowanej pod koniec 2024 roku, która stała się podstawą do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji.
Przetarg na budowę nowego odcinka Czerniowieckiej
We wrześniu 2025 roku Dzielnica Mokotów m.st. Warszawy ogłosiła przetarg pod nazwą „Budowa ul. Czerniowieckiej na odc. od ul. Bukowińskiej do ul. Puławskiej oraz przebudowa ul. Czerniowieckiej na odc. od ul. Bukowińskiej do ul. Ikara na terenie m. st. Warszawy – Dzielnicy Mokotów”. Postępowanie prowadzone jest jako postępowanie krajowe w trybie podstawowym, pod numerem UD-IV-WZP.271.91.2025.MKA.

Przedmiot zamówienia obejmuje roboty budowlane w branży drogowej, elektrycznej i sanitarnej, w tym budowę nowego odcinka ul. Czerniowieckiej łączącego ul. Bukowińską z ul. Puławską oraz przebudowę istniejącego odcinka między ul. Bukowińską a ul. Ikara. W dokumentacji przetargowej wyszczególniono m.in. roboty w zakresie budowy dróg, kanalizacji, oświetlenia drogowego i urządzeń telekomunikacyjnych, co potwierdzają kody CPV przypisane inwestycji.
Z ogłoszenia wynika, że otwarcie ofert nastąpiło na 8 października. Do udziału w postępowaniu zgłosiło się osiem firm zainteresowanych realizacją inwestycji, a wygrała przetarg firma WEGARTEN Sp. z o.o. z Warszawy
Co przewiduje przebudowa w rejonie Bukowińskiej i Idzikowskiego
Choć tytuł zadania inwestycyjnego odnosi się do budowy i przebudowy ul. Czerniowieckiej, kluczowe dla mieszkańców zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Bukowińskiej z ul. Idzikowskiego oraz sposobu obsługi komunikacyjnej osiedla położonego na wschód od ul. Puławskiej, na skraju Skarpy Warszawskiej.
Z budzących niepokój fragmentów dokumentacji projektowej wynika, że przebudowa ul. Bukowińskiej przy Idzikowskiego obejmuje:
- zamknięcie wlotu skrzyżowania ul. Bukowińskiej do ul. Idzikowskiego,
- jednoczesne włączenie ul. Bukowińskiej w ul. Ikara,
- przebudowę dróg dla pieszych i dróg rowerowych w rejonie skrzyżowania,
- korektę łuków na wlocie ul. Idzikowskiego do ul. Puławskiej oraz przebudowę sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu.



Równolegle zaprojektowano nowy wlot ul. Czerniowieckiej bezpośrednio w ul. Puławską. Według opisu inwestycji ma on ułatwić włączenie się do ruchu na Puławskiej z kierunku południowego w stronę centrum, co ma poprawić wyjazd z rejonu ul. Cieszyńskiej, Bukowińskiej, Ikara i Czerniowieckiej.
Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że nowy wlot Czerniowieckiej do Puławskiej – zgodnie z rysunkami sytuacyjnymi, które analizowali – ma obsługiwać jedynie jedną jezdnię ul. Puławskiej (kierunek z Ursynowa w stronę centrum), a więc ruch w relacji południe–północ. Ich zdaniem nie zastąpi to obecnego skrzyżowania Bukowińskiej z Puławską i Idzikowskiego, które dziś umożliwia ruch w obu kierunkach.
Mieszkańcy: utrudniony dojazd do bloków i szkoły
Dopiero po upublicznieniu dokumentów przetargowych mieszkańcy okolicznych ulic – przede wszystkim Cieszyńskiej, Bukowińskiej, Ikara i Czerniowieckiej – zorientowali się, że jednym z elementów inwestycji jest zamknięcie wlotu ul. Bukowińskiej do ul. Idzikowskiego. W liście skierowanym do redakcji podkreślają, że dotychczas skrzyżowanie ze światłami przy Puławskiej i Idzikowskiego pełni kluczową rolę w obsłudze komunikacyjnej całego osiedla.
Jak wskazują, planowane rozwiązanie szczególnie utrudni codzienny dojazd:
- mieszkańcom wysokich bloków przy ul. Cieszyńskiej i Bukowińskiej,
- uczniom i rodzicom korzystającym ze Szkoły Podstawowej nr 33 przy ul. Cieszyńskiej,
- mieszkańcom domów jednorodzinnych przy ul. Czerniowieckiej i Ikara.

Według mieszkańców osoby jadące ul. Puławską z centrum nie będą mogły – po zamknięciu wlotu – bezpośrednio skręcić ani w ul. Bukowińską, ani w ul. Czerniowiecką. W liście wskazują, że kierowcy zostaną zmuszeni do wyboru jednej z dwóch tras: albo dojazd zakorkowaną ul. Idzikowskiego do wąskiej, położonej na skarpie ul. Ikara i dalej Czerniowiecką do ul. Cieszyńskiej, albo oczekiwanie w korku w rejonie skrzyżowania z ul. Domaniewską na możliwość zawrócenia i dopiero po takim objeździe wjazd nowym wlotem Czerniowieckiej.
Mieszkańcy podkreślają, że trudniejsze stanie się także dotarcie do osiedla od strony ul. Idzikowskiego. Jadąc w górę w kierunku Puławskiej, po zamknięciu wlotu Bukowińskiej, dojazd do domów przy ul. Cieszyńskiej miałby wymagać objechania wąskimi uliczkami osiedlowymi Kalatówki i Zawrat, powrotu do ul. Idzikowskiego, a następnie skrętu w lewo w Idzikowskiego i dalej jazdy ul. Ikara wzdłuż skarpy.
W liście zwrócono również uwagę, że zaproponowany układ obsługi komunikacyjnej dotyczy nie tylko mieszkańców, ale także pojazdów uprzywilejowanych i usługowych – karetek, wozów strażackich, pojazdów zaopatrzenia oraz taksówek – dla których każda dodatkowa pętla objazdowa oznacza wydłużenie czasu dojazdu.
Obawy o obciążenie lokalnej ulicy Ikara i Skarpę Warszawską
Szczególne obawy mieszkańców budzi rola, jaką po przebudowie ma pełnić ulica Ikara. Jest to wąska, lokalna uliczka przebiegająca na skraju Skarpy Warszawskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terenów zieleni oraz zabudowy mieszkaniowej. Z miejscowego planu zagospodarowania rejonu tzw. Dworca Południowego wynika, że obszar ten objęty jest strefą ochrony Skarpy Warszawskiej, w której obowiązują ograniczenia m.in. w zakresie zagospodarowania terenu oraz lokalizacji obiektów i urządzeń.

Mieszkańcy wskazują, że skierowanie znaczącej części ruchu samochodowego z ul. Bukowińskiej na ul. Ikara może być – w ich ocenie – sprzeczne z duchem ustaleń planu miejscowego, który przewiduje w tym rejonie zabudowę mieszkaniową z zachowaniem walorów krajobrazowych skarpy i ograniczeniami dla intensywnego ruchu kołowego. Podnoszą także argument, że zwiększone obciążenie ruchem może w dłuższej perspektywie zagrozić stateczności stoku skarpy.
Jednocześnie mieszkańcy podkreślają, że budowa wylotu ul. Czerniowieckiej do ul. Puławskiej sama w sobie może poprawić wyjazd z osiedla, ale – jak zaznaczają – „nie zrekompensuje zamknięcia Bukowińskiej”, ponieważ nowy wlot ma obsługiwać wyłącznie ruch w jednym kierunku i nie zapewni wjazdu od strony północnej do rejonu ul. Cieszyńskiej i Bukowińskiej.
Spór o zgodność z planem miejscowym i przejrzystość informacji
Autorzy listu wskazują, że projektowane rozwiązanie – zamknięcie wylotu ul. Bukowińskiej przy Idzikowskiego – jest ich zdaniem niezgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Powołują się przy tym na zapisy planu określające układ uliczny, strefy ochrony skarpy oraz charakter zabudowy po wschodniej stronie Puławskiej.
Mieszkańcy podkreślają, że informacja o tak istotnej zmianie pojawiła się wyłącznie w dokumentacji projektowej i specyfikacji przetargowej, dostępnej jako załączniki do ogłoszenia o zamówieniu, podczas gdy z samej nazwy inwestycji można wnioskować jedynie o budowie i przebudowie ul. Czerniowieckiej na odcinku od ul. Bukowińskiej do ul. Ikara. Ich zdaniem „kto mógł zakładać, że w ramach przebudowy ul. Czerniowieckiej dojdzie do tak zasadniczej zmiany, jak zamknięcie wylotu Bukowińskiej przy Idzikowskiego”.
W liście do redakcji mieszkańcy deklarują, że jednoczą się i podejmują działania, by zatrzymać realizację przebudowy w obecnym kształcie. Postulują utrzymanie możliwości wjazdu z ul. Puławskiej do rejonu ul. Bukowińskiej i Cieszyńskiej – przynajmniej w formie pozostawienia wlotu Bukowińskiej przy Idzikowskiego – tak, aby planowane usprawnienia w postaci nowego wlotu Czerniowieckiej do Puławskiej nie odbyły się kosztem pogorszenia obsługi komunikacyjnej istniejącej zabudowy i zwiększenia ruchu na ulicy Ikara biegnącej wzdłuż Skarpy Warszawskiej.



