II linia metra w Ursusie jednym z kluczowych punktów budżetu miejskiego

Sowa
Sowahttp://miejskireporter.pl
Wydarzenia, wypadki, pożary i inne informacje z życia Warszawy oraz bliższych i dalszych okolic.
Interwencje

Przedłużenie II linii metra do Ursusa stało się jednym z kluczowych punktów budżetu Warszawy na 2026 rok. Radni miasta zabezpieczyli środki na prace projektowe trzech nowych stacji – Ursus Niedźwiadek, Posag 7 Panien (Szamoty) oraz Ursus Północny – oficjalnie rozpoczynając proces przygotowania kolejnego etapu rozbudowy M2.

Metro do Ursusa w budżecie 2026

Podczas sesji Rady Warszawy przyjęto budżet miasta na 2026 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2026–2030. Wśród najważniejszych inwestycji wymieniono projektowanie przedłużenia II linii metra do Ursusa. Zgodnie z informacjami przedstawionymi radnym, miasto zabezpiecza środki na prace przygotowawcze do tej inwestycji, traktując ją jako jeden z priorytetów transportowych na najbliższe lata.

Władze Warszawy podkreślają, że rozbudowa metra pozostaje jednym z filarów polityki transportowej stolicy. W latach 2026–2030 miasto planuje przeznaczyć na inwestycje prawie 16,5 mld zł, z czego około 5 mld zł ma trafić na komunikację miejską, w tym dalszy rozwój sieci metra. W samym 2026 roku największą pozycją w wydatkach majątkowych pozostaje kontynuacja budowy II linii metra (ponad 723 mln zł), a jednym z nowych zadań jest właśnie przygotowanie dokumentacji dla odcinka do Ursusa.

Prezydent Rafał Trzaskowski określił decyzję o uruchomieniu prac nad metrem do Ursusa jako najważniejszą informację transportową budżetu 2026, wskazując, że zabezpieczenie środków na projekt trzech nowych stacji ma przełożyć się na realną poprawę jakości życia mieszkańców tej dynamicznie rozwijającej się dzielnicy.

Trzy nowe stacje i węzły przesiadkowe

Zgodnie z zapisami budżetu oraz miejskich dokumentów planistycznych II linia metra ma zostać przedłużona z rejonu stacji techniczno–postojowej Karolin w kierunku Ursusa. Plan zakłada powstanie trzech stacji: Ursus Niedźwiadek, Posag 7 Panien (w Studium określanej jako Szamoty) oraz Ursus Północny.

Kluczowe znaczenie mają planowane węzły przesiadkowe. Miasto podkreśla, że nowe stacje Ursus Niedźwiadek i Ursus Północny mają zostać zintegrowane z istniejącymi stacjami kolejowymi, co umożliwi wygodną przesiadkę między metrem a pociągami SKM i Kolei Mazowieckich. Tym samym II linia metra ma w przyszłości przejąć część potoków pasażerskich z przepełnionych dziś składów kolejowych, obsługujących m.in. Piastów, Pruszków i Ożarów Mazowiecki.

Stacja planowana roboczo jako Posag 7 Panien/Szamoty ma obsłużyć intensywnie zabudowywane tereny dawnych Zakładów Mechanicznych Ursus, które w ostatnich latach stały się jednym z największych placów budowy mieszkaniowej w aglomeracji. W dokumentach planistycznych wskazuje się także, że przebieg M2 oraz planowanej w przyszłości linii M5 został zaprojektowany tak, aby zapewnić obsługę całego obszaru dzielnicy i jej bezpośrednich okolic.

Odpowiedź na presję mieszkańców

Decyzja o wpisaniu prac projektowych nad metrem do Ursusa do budżetu jest bezpośrednio powiązana z wieloletnią aktywnością lokalnej społeczności. Inicjatywa społeczna „Metro w Ursusie” od lat zabiegała o formalne uruchomienie procedur przygotowawczych. W 2025 roku organizatorzy poinformowali o zebraniu niemal 7 tys. podpisów pod petycją w sprawie utworzenia zadania inwestycyjnego „Przedłużenie II linii metra do Ursusa” i wpisania go do miejskich dokumentów finansowych.

Rada Dzielnicy Ursus kilkukrotnie przyjmowała stanowiska w sprawie budowy metra (m.in. w latach 2018, 2023 i 2024), a argumenty mieszkańców opierają się na obserwowanej dynamice demograficznej – dziś w dzielnicy mieszka ponad 60 tys. osób, a zabudowa terenów po dawnej fabryce może w krótkim czasie zwiększyć liczbę mieszkańców o kolejne 30–35 tys.

Obecne problemy transportowe Ursusa

Opisując decyzję radnych, można zwrócić uwagę na obecną sytuację komunikacyjną Ursusa. Pociągi SKM i Kolei Mazowieckich, dojeżdżające do centrum Warszawy, są w godzinach szczytu wypełnione pasażerami nie tylko z samego Ursusa, lecz także z Pruszkowa, Piastowa i Ożarowa Mazowieckiego, co utrudnia mieszkańcom dzielnicy wejście do składów. Jednocześnie wyjazd z Ursusa samochodem lub autobusem w porannym szczycie może zajmować nawet godzinę.

W petycji i stanowiskach samorządu dzielnicy wskazuje się, że przedłużenie II linii metra ma być odpowiedzią na kumulację problemów – przeciążenie linii kolejowych, rosnący ruch samochodowy oraz ryzyko zakorkowania lokalnej sieci drogowej wraz z dalszą zabudową terenów poprzemysłowych. Metro miałoby odciążyć transport samochodowy, skrócić czas dojazdu do centrum i wzmocnić atrakcyjność transportu zbiorowego w zachodniej części aglomeracji.

Etap przygotowań – co oznaczają środki w budżecie

Środki zapisane w budżecie Warszawy na 2026 rok dotyczą prac projektowych i przygotowawczych, a nie samej budowy tuneli i stacji. Na fizyczne rozpoczęcie robót budowlanych trzeba będzie jeszcze poczekać, natomiast sfinansowanie dokumentacji projektowej jest pierwszym niezbędnym krokiem do uruchomienia inwestycji.

Zakres prac projektowych obejmie przygotowanie dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji administracyjnych i rozpoczęcia budowy – w tym uszczegółowienie przebiegu tuneli, lokalizacji wyjść ze stacji oraz powiązań z infrastrukturą kolejową i drogową. W dokumentach planistycznych podkreśla się, że stacja techniczno–postojowa Mory została zaprojektowana z rezerwą na ewentualne przedłużenie linii w kierunku Ursusa, co ułatwia techniczne rozpoczęcie realizacji tej inwestycji od zachodniej strony miasta.

Jednocześnie rozbudowa II linii metra do Ursusa wpisuje się w szerszą, długoterminową koncepcję rozwoju sieci metra w Warszawie do 2050 roku. Analizy przygotowane na zlecenie miasta zakładają, że M2 ma docelowo liczyć 28 stacji, a realizacja kolejnych etapów będzie uzależniona od dostępności finansowania, w tym środków unijnych. Władze miasta nie określają na razie konkretnej daty rozpoczęcia budowy odcinka do Ursusa, wskazując, że harmonogram będzie wynikał z możliwości pozyskania finansowania i decyzji inwestycyjnych w kolejnych latach.

Znaczenie dla całej aglomeracji

Planowane stacje w Ursusie mają obsłużyć nie tylko samą dzielnicę, ale również część mieszkańców okolicznych gmin. Media lokalne zwracają uwagę, że w przypadku powstania stacji Ursus Niedźwiadek korzystać z niej mogliby także mieszkańcy Piastowa.

Wpisanie prac projektowych nad przedłużeniem M2 do Ursusa do budżetu Warszawy na 2026 rok oznacza więc nie tylko ważną decyzję dla jednej dzielnicy, ale także krok w kierunku dalszej integracji transportowej zachodnich przedmieść z siecią metra i centralnymi obszarami stolicy.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły