Wszystkie wnioski złożone, linia KDP Warszawa – Łódź wkracza w kluczową fazę

Interwencje

Centralny Port Komunikacyjny złożył komplet wniosków o decyzje lokalizacyjne dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź, który ma umożliwić pociągom osiąganie prędkości nawet 350 km/h i skrócić czas przejazdu między stolicą a Łodzią do około 40 minut.

Wnioski podzielone na dwanaście odcinków

Jak informuje spółka CPK, trasa została rozbita na dwanaście odcinków administracyjnych. Dla fragmentu Warszawa – CPK złożono pięć wniosków, natomiast dla części CPK – Łódź przygotowano trzy z planowanych siedmiu. Prezes CPK dr Filip Czernicki podkreśla, że uzyskanie decyzji lokalizacyjnych otworzy drogę do pierwszych wniosków o pozwolenia na budowę jeszcze w tym roku, co ma zagwarantować uruchomienie linii w 2032 roku.

Logo Centralnego Portu Komunikacyjnego w kolorze niebieskim i białym, z dynamicznymi liniami symbolizującymi nowoczesność.
mat.pras.CKP

Decyzje środowiskowe już wydane

Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi wydały komplet decyzji środowiskowych: 7 grudnia 2023 r. dla odcinka warszawskiego i 26 stycznia 2024 r. dla odcinka łódzkiego. Po uzyskaniu lokalizacji inwestor będzie mógł przejść do ostatniego etapu administracyjnego — wniosków o pozwolenia na budowę.

Parametry techniczne i prędkość

Projektowana linia nr 85 jest kluczową częścią kolejowego „Y”. Dokumentacja przewiduje prędkość projektową 350 km/h, z operacyjnym limitem 250 km/h we wczesnej fazie eksploatacji. Takie rozwiązanie – jak podaje CPK – pozwoli w przyszłości podnieść prędkość bez kosztownych prac modernizacyjnych.

Czas przejazdu i korzyści dla podróżnych

Dzięki nowej infrastrukturze podróż z Warszawy do Łodzi skróci się z około 70 do 40 minut, a do planowanego lotniska CPK zajmie mniej niż 20 minut. Po ukończeniu pełnej linii „Y” w 2035 roku przejazd z Warszawy do Wrocławia lub Poznania ma trwać około 1 godz. 40 min.

Warszawska stacja kolejowa z dużą przestrzenią parkingową i nowoczesną architekturą.
fot. Radek Kołakowski/ Wikimedia Commons

Finansowanie z Instrumentu CEF

Na opracowanie projektu budowlanego linia otrzymała 64 mln euro dotacji z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę”. Według Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032 całościowy koszt inwestycji lotniskowo-kolejowej wynosi 131,7 mld zł.

Postępy w wykupie gruntów

W ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć CPK nabyło dotąd 87 działek o łącznej powierzchni 82 ha. Do programu zgłoszono 196 z 206 kwalifikujących się nieruchomości.

Tunel w Łodzi coraz bliżej

27 czerwca 2025 r. spółka podpisała z konsorcjum PORR umowę wartą ok. 2,2 mld zł na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, stanowiący kluczowy element linii nr 85.

Harmonogram realizacji

  • 2025 r. — planowane pierwsze pozwolenia na budowę.
  • 2032 r. — oddanie do użytku lotniska CPK i odcinka Warszawa – Łódź.
  • 2035 r. — zamknięcie pełnej 480-kilometrowej linii „Y” do Wrocławia i Poznania.
Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły