Prokuratura przekazuje najnowsze informacje o śledztwie w sprawie katastrofy na trasie S2 na węźle Konotopa, w której zginęło 5 osób, a kolejnych kilka zostało rannych.
Komunikat Prokuratury Okręgowej w Warszawie
Prokuratura Rejonowa w Pruszkowie nadzoruje śledztwo w sprawie przeciwko obywatelowi Litwy Aleksandrowi S. podejrzanemu o to, że:
- w dniu 15 maja 2025 r. w miejscowości Konotopa, gm. Ożarów Mazowiecki, pow. warszawski zachodni, na trasie szybkiego ruchu S2 w kierunku Terespola, kierując samochodem marki Mercedes Sprinter, sprowadził katastrofę w ruchu lądowym, zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób, poprzez naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym w ten sposób, że kierował pojazdem wbrew orzeczonemu wobec niego wyrokiem Sądu Rejonowego Gdańsk Północ z dnia 22 grudnia 2022 r., zakazowi prowadzenia pojazdów mechanicznych, a nadto nie posiadając licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, nie zachował szczególnej ostrożności w warunkach nocnych i nie obserwował przedpola jazdy, w wyniku czego doprowadził do zderzenia ze stojącym na pasie awaryjnym, prawidłowo oznakowanym światłami awaryjnymi i trójkątem ostrzegawczym, pojazdem ciężarowym marki Scania, w wyniku czego na miejscu zdarzenia śmierć poniosło pięciu pasażerów pojazdu marki Mercedes, zaś dwie osoby doznały ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, tj. o przestępstwo z art. 173 § 1 i 3 k.k.,
- w dniu 15 maja 2025 r. w miejscowości Konotopa, gm. Ożarów Mazowiecki, pow. warszawski zachodni, na trasie szybkiego ruchu S2, kierując samochodem marki Mercedes Sprinter, nie stosował się do orzeczonego wobec niego wyrokiem Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ w Gdańsku z dnia 22 grudnia 2022 r., zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych, tj. o przestępstwo z art. 244 k.k.
Podejrzany Aleksander S. nie przyznał się do zarzucanych mu czynów i złożył wyjaśnienia, w których wskazał, że był przekonany, że upłynął już termin obowiązywania zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych. W wyniku zażalenia na postanowienie Sądu Rejonowy w Pruszkowie II Wydział Karny z dnia 16 maja 2025 r., sygn. akt II Kp 333/25, postanowieniem z dnia 3 czerwca 2025 r., sygn. akt X Kz 553/25, Sąd Okręgowy w Warszawie X Wydział Karny Odwoławczy zmienił zaskarżone postanowienie poprzez uchylenie zastosowanego poręczenia majątkowego. Następnie w wyniku wniosku prokuratora o przedłużenie okresu stosowania tymczasowego aresztowania, postanowieniem z dnia 9 lipca 2025 r., sygn. akt VIII Kp 312/25, Sąd Okręgowy w Warszawie VIII Wydział Karny przedłużył stosowanie wobec podejrzanego tymczasowego aresztowania na okres kolejnych 3 miesięcy, tj. do dnia 12 października 2025 r., godz. 11:00.
Do akt wpłynęły opinie biegłych – z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych oraz z zakresu badania stanu technicznego pojazdu marki Mercedes Sprinter. Z uzyskanych opinii wynika, że nie ujawniono przedwypadkowej niesprawności podstawowych układów ww. pojazdu mogących mieć wpływ na zaistnienie i przebieg zdarzenia. Jednocześnie wskazano, że bezpośrednią przyczyną zaistniałego wypadku drogowego było poruszanie się kierującego Mercedesem po torze kolidującym z unieruchomionym zespołem pojazdów i niepodjęcie skutecznych manewrów mających na celu ominięcie unieruchomionego zespołu pojazdów. Nie ujawniono podstaw do stwierdzenia poruszania się przez ww. pojazd z nadmierną prędkością.
Obecnie trwa oczekiwanie na uzyskanie dokumentacji medycznej z leczenia szpitalnego dwóch pokrzywdzonych osób. Po jej uzyskaniu zostanie powołany biegłego z zakresu medycyny sądowej. Jednocześnie do akt sprawy w dalszym ciągu nie wpłynęła opinia w przedmiocie badań fizyko-chemicznych krwi podejrzanego oraz opinie sądowo-medyczne po przeprowadzonych sekcjach zwłok pokrzywdzonych.
Rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie
Prokurator Piotr Antoni Skiba