Cztery tory do Otwocka i 90 minut do Lublina – prace ruszają

Interwencje

Rusza przebudowa linii otwockiej między Wawrem a Otwockiem. Dwa dodatkowe tory, modernizacja przystanków i nowe tunele mają zwiększyć liczbę połączeń i skrócić czas przejazdu do Lublina do ok. 90 minut. Finał inwestycji planowany jest na 2028 rok.

Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock rusza kluczowa przebudowa tzw. linii otwockiej: powstaną dwa dodatkowe tory, zmodernizowanych zostanie osiem przystanków, pojawią się cztery skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. Inwestycja o wartości ok. 1,4 mld zł netto ma zakończyć się w 2028 roku i umożliwić skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Lublinem do ok. 90 minut.

Dwa pociągi na stacji kolejowej, obok zaparkowane samochody oraz widok na miasto w tle.
fot. A.Lewandowski/ PKP

Podpisano umowę na modernizację i rozbudowę ostatniego brakującego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Wykonawcą jest spółka Trakcja S.A., która – jak informuje – realizuje kontrakt w konsorcjum i szacuje jego wartość na ok. 1,58 mld zł brutto. Prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Na początek przewidziano budowę peronów tymczasowych, torów objazdowych i rozjazdów, co pozwoli utrzymać ruch pociągów podczas kolejnych faz robót.

Pociąg osobowy w czerwono-białych barwach zatrzymany na stacji, obok peronu stoją pasażerowie i budynki mieszkalne.
fot. A.Lewandowski/ PKP

Dodatkowe dwa tory rozdzielą ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego na odcinku Wawer – Otwock. Po zakończeniu inwestycji ma to umożliwić zwiększenie liczby połączeń i poprawić punktualność pociągów kursujących m.in. między Otwockiem a Warszawą oraz w kierunku Lublina. Jak podaje zarządca infrastruktury, celem jest sprawniejsza i bardziej przewidywalna obsługa ruchu w całym Warszawskim Węźle Kolejowym.

Pociąg w czerwono-żółtych barwach zatrzymuje się na stacji kolejowej, obok parkingu pełnego samochodów.
fot. A.Lewandowski/ PKP

Zmodernizowanych zostanie osiem przystanków i jedna stacja:
• Warszawa Anin
• Warszawa Międzylesie
• Warszawa Radość
• Warszawa Miedzeszyn
• Michalin
• Józefów
• Otwock Świder
• Warszawa Falenica

Wszystkie obiekty mają być w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków – m.in. w Falenicy mają zostać zachowane charakterystyczne „skrzydlate” wiaty.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego i pieszego poprawią cztery nowe skrzyżowania bezkolizyjne oraz 20 przejść pod torami. Zlikwidowane zostaną cztery dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a w ich miejsce powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).

W ramach inwestycji przewidziano również remont istniejących i budowę nowych obiektów inżynieryjnych – m.in. pracę przy mostach na rzece Świder oraz wzdłuż linii montaż ekranów akustycznych z zielenią. Wcześniej – w 2025 roku – wykonano prace przygotowawcze, w tym rozbiórki obiektów kolidujących i przełożenie instalacji podziemnych między Aninem a Międzylesiem, co umożliwi budowę przejść podziemnych.

Po zakończeniu robót i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych planowany czas przejazdu między Warszawą a Lublinem ma wynosić ok. 90 minut. Obecnie najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 1 godz. 46 minut. To finalny etap szerokiego programu modernizacji – wcześniej dobudowano drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowano odcinek Pilawa – Lublin, a w Lublinie wybudowano przystanek Lublin Zachodni.

Jak podaje wykonawca, w efekcie prac przewiduje się m.in. podniesienie parametrów eksploatacyjnych linii do prędkości 160 km/h dla pociągów dalekobieżnych oraz rozbudowę i przebudowę infrastruktury towarzyszącej (w tym urządzeń sterowania ruchem). Projekt współfinansowany jest z programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły