Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało, że Ministra Hanna Wróblewska, powierzyła funkcję dyrektora Teatru Narodowego w Warszawie Janowi Klacie.
W dniu wczorajszym 03.02.2025 Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazało w oficjalnym komunikacie, że zakończono konkurs na nowego dyrektora Teatru Narodowego w Warszawie.
Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Narodowego w Warszawie odbył się w formule zamkniętej i był wynikiem ustaleń ministry kultury i dziedzictwa narodowego z przedstawicielami środowisk i obecną dyrekcją Teatru.
Do udziału w konkursie zostali zaproszeni: Jan Klata – były dyrektor Narodowego Starego Teatru, Michał Kotański – dyrektor Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Joanna Nawrocka – dyrektorka Teatru Ochoty i Paweł Płoski – dyrektor Muzeum Karykatury w Warszawie, a także Małgorzata Bogajewska – dyrektorka Teatru Ludowego, która zrezygnowała z udziału w konkursie.
Komisja konkursowa, 27 stycznia przeprowadziła rozmowy z kandydatami na dyrektora Teatru Narodowego w Warszawie, w wyniku których zarekomendowała kandydatury: Jana Klaty i Michała Kotańskiego. Spośród nich, Ministra Hanna Wróblewska wybrała Jana Klatę na to stanowisko. Dyrektor obejmie je wraz z początkiem nowego sezonu teatralnego już we wrześniu 2025.
Jan Klata, urodzony w 1973 roku w Warszawie, jest cenionym polskim reżyserem teatralnym i dramaturgiem. W latach 2013–2017 pełnił funkcję dyrektora Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. W 2025 roku został mianowany dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie.
W wieku 12 lat Klata napisał sztukę „Słoń Zielony”, która zdobyła nagrodę w konkursie dramaturgicznym Teatru Współczesnego we Wrocławiu i została opublikowana w miesięczniku „Dialog”. Studiował reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie oraz na Wydziale Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, gdzie współpracował z takimi mistrzami teatru jak Krystian Lupa, Jerzy Grzegorzewski i Jerzy Jarocki.
Jego debiut reżyserski miał miejsce w 2003 roku w Teatrze im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, gdzie wystawił „Rewizora” Nikołaja Gogola, przenosząc akcję w realia PRL-u lat 70. Spektakl ten spotkał się z uznaniem krytyków i publiczności. Kolejne znaczące realizacje to m.in. „H.” na podstawie „Hamleta” Williama Shakespeare’a, wystawione w 2004 roku w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, oraz „Nakręcana pomarańcza” według powieści Anthony’ego Burgessa, zrealizowana w 2005 roku we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.
W 2008 roku Klata wyreżyserował „Sprawę Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej w Teatrze Polskim we Wrocławiu, a w 2009 roku adaptację „Trylogii” Henryka Sienkiewicza w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Jego spektakle często poruszają tematy polityczne i społeczne, charakteryzują się nowatorskim podejściem i odważnymi interpretacjami klasyki.
Za swoje osiągnięcia artystyczne Jan Klata otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym Paszport „Polityki” oraz Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera sezonu.