Do połowy 2026 roku, system CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym) ma wzbogacić się o 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym.
Ponad 40 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) obejmie nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń. Pierwsze nowe kamery systemów OPP zostaną zamontowane już w połowie tego roku.
Wciąż jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych jest nadmierna prędkość. Nadzór nad odcinkami dróg, których infrastruktura umożliwia rozwijanie dużych prędkości, ma doprowadzić do ograniczenia występowania tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Zwiększenie liczby urządzeń rejestrujących doprowadzi do wzrostu liczby kontroli prędkości pojazdów poruszających się po polskich drogach, co w konsekwencji ma wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do przepisów ruchu drogowego.
Projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym aktualnie wchodzi w kolejny etap. CANARD podpisał umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Systemy UnicamVELOCITY 4 zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach. Posiadają one zatwierdzenie typu, a ich funkcjonalności pozwalają prowadzić skuteczne kontrole. Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.
Lokalizacje, w których staną nowe odcinkowe pomiary prędkości, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz Policją. To miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. Każda lokalizacja systemu poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym.
Ze względu na zasięg oddziaływania i charakter prowadzonych kontroli, OPP daje możliwość wpływania na zmianę zachowania kierowców, którzy muszą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanej trasy. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu.
Firma Sprint S.A. będzie miała maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Najpierw przeprowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Jeśli montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej. Wykonawca po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i ustaleniach z zarządcami dróg, będzie mógł rozpocząć prace. Będzie musiał doprowadzić przyłącza energetyczne, posadowić nowe bramownice gdy nie będzie możliwe wykorzystanie istniejącej już infrastruktury i zamontować kamery. Odcinki przejdą następnie wzorcowanie i legalizację.
Koszt montażu 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości wyniesie blisko 85 mln. zł.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu, CANARD będzie dysponował 114 takimi urządzeniami, które obejmować będą nadzorem ponad 670 km dróg. Szczegółowa lokalizacja proponowanych OPP poniżej:
LP | Województwo | Początek OPP | Koniec OPP |
---|---|---|---|
1 | mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów |
2 | mazowieckie | węzeł Konotopa | węzeł Opacz |
3 | małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wielicka |
4 | śląskie | węzeł Mikołowska | węzeł Murckowska |
5 | śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki |
6 | łódzkie | węzeł Piotr. Tryb. Południe | węzeł Kamieńsk |
7 | śląskie | wysokość m. Brodowe | węzeł Mykanów |
8 | mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska |
9 | mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe |
10 | pomorskie | węzeł Gdynia Chwarzno | w. Gdynia Wielki Kack |
11 | pomorskie | węzeł Gdańsk Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko |
12 | zachodniopom. | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica |
13 | warm-maz. | Rychnowo | Olsztynek |
14 | opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków |
15 | wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie |
16 | Świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Północ |
17 | mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów |
18 | mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) |
19 | Zachodniopom. | Goleniów Północ | Pucie |
20 | Zachodniopom. | Parłówko | Brzozowo |
21 | Zachodniopom. | Kołobrzeg | Kołobrzeg |
22 | Pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa |
23 | Pomorskie | Węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański |
24 | warm.-maz. | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo |
25 | warm.-maz. | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe |
26 | warm.-maz. | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda |
27 | Podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin |
28 | Lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów |
29 | Lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek |
30 | Podkarpackie | węzeł Rzeszów Wschód | węzeł Rzeszów Zachód |
31 | mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn |
32 | mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały |
33 | łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek |
34 | śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód |
35 | kuj.-pom. | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec |
36 | Wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew |
37 | lubuskie | węzeł Zielona Góra Północ | węzeł Zielona Góra Południe |
38 | lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe |
39 | Dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe |
40 | Dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion |
41 | Dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa |
42 | Małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik |
43 | Małopolskie | węzeł Brzesko | węzeł Tarnów Mościce |
Jeśli chodzi o samo Mazowsze to lista podstawowa lokalizacji zawiera następujące lokalizacje:
- A2: węzeł Mińsk Mazowiecki – węzeł Janów;
- S2: węzeł Konotopa – węzeł Opacz;
- S7: węzeł Tarczyn Południe – węzeł Mszczonowska;
- S17: Garwolin Zachód – Garwolin Południe;
- S7: węzeł Radom Północ – węzeł Wolanów;
- S8: węzeł Zielonka – węzeł Wołomin (Nowy Janków);
- S8: Nadarzyn – Nadarzyn;
- S8: węzeł Opacz – węzeł Puchały.
Co istotne, przed planowanym montażem firma Sprint S.A. dokona oględzin w wymienionych na liście CANARD miejscach. „Jeśli montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej” – podkreślono w komunikacie. Lista rezerwowa dla województwa mazowieckiego przedstawia się następująco:
- S8: Ostrów Mazowiecka – Ostrów Mazowiecka;
- S7: węzeł Grójec – węzeł Skurów;
- S7: węzeł Mława Południe – węzeł Strzegowo Północ;
- S2: węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Lubelska.
Celem przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Urządzenia zostaną zainstalowane na drogach krajowych.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 161 244 820,00 PLN
Źródło: CANARD