Warszawskie Lotnisko Chopina ma za sobą rekordowy wrzesień i jeden z najmocniejszych sezonów wakacyjnych w historii. Po trzech kwartałach 2025 r. port obsłużył już ponad 18,3 mln pasażerów, utrzymując dwucyfrowy wzrost rok do roku. Wysokie wyniki potwierdzają, że lotnisko pracuje bardzo blisko swoich limitów, a zapowiadana rozbudowa staje się kluczowa dla dalszego rozwoju ruchu.
Lotnisko Chopina idzie na rekord. Po trzech kwartałach 2025 r. warszawski port odprawił już 18,318 mln pasażerów, a sam wrzesień zamknął z wynikiem 2,349 mln podróżnych – o 12,3 proc. więcej rok do roku. To jeden z najmocniejszych sezonów w historii lotniska i kolejny sygnał, że infrastruktura pracuje bardzo blisko swoich limitów.
Mocny wrzesień i całe wakacje
Jak podają Polskie Porty Lotnicze, we wrześniu z Lotniska Chopina skorzystało dokładnie 2 349 367 pasażerów, co oznacza wzrost o 12,3 proc. wobec września 2024 r. Wakacyjny kwartet czerwiec–wrzesień przyniósł łącznie 9,57 mln obsłużonych osób, co potwierdza wyjątkowo wysokie napełnienia w ruchu wakacyjnym. We wrześniu udział pasażerów transferowych wyniósł 21 proc., co jest typowe dla końcówki sezonu urlopowego.
Ponad 18,3 mln pasażerów od początku roku
Od stycznia do końca września 2025 r. przez warszawski port przewinęło się 18 318 932 podróżnych. Według danych przekazywanych mediom przez PPL, ok. 12 mln stanowili pasażerowie strefy Schengen, a ok. 6,3 mln – poza Schengen. W podziale na typ przewoźników 59 proc. ruchu przypadło na linie tradycyjne, 26 proc. na niskokosztowe, a 15 proc. na czartery.
Trend wzrostowy po rekordowym 2024 r.
Po historycznym wyniku około 21,3 mln pasażerów w 2024 r., ruch w 2025 r. utrzymuje dwucyfrową dynamikę – w pierwszych ośmiu miesiącach roku wzrost wynosił około 13 proc. rok do roku. To m.in. efekt rozbudowywanej siatki połączeń, w tym rejsów dalekodystansowych, oraz rosnącej aktywności przewoźników bazujących w Warszawie.
„Pod sufitem” przepustowości i plany rozbudowy
Władze portu oraz zarządca infrastruktury wskazują, że lotnisko pracuje blisko limitów przepustowości – dotyczy to zarówno slotów, jak i części elementów terminalowych oraz pola manewrowego. PPL informował przewoźników o ograniczonej dostępności nowych slotów w szczytach operacyjnych. Równolegle rząd i PPL zapowiedzieli rozbudowę Lotniska Chopina, której celem jest zwiększenie zdolności obsługi do ok. 28–30 mln pasażerów rocznie w perspektywie około 2030 r. Modernizacja ma być etapowana i obejmować m.in. przebudowę infrastruktury terminalowej i płyt postojowych. Jednocześnie w tle pozostają przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – według rządowych harmonogramów docelowo to tam ma zostać przeniesiona zasadnicza część stołecznego ruchu lotniczego.
Co wynika z liczb
Zestawienie danych po trzech kwartałach 2025 r. – 18,318 mln pasażerów łącznie i 2,349 mln we wrześniu – wskazuje, że Lotnisko Chopina utrzymuje kurs na wynik wyższy niż w ubiegłym roku. Wysoki udział ruchu w Schengen, stabilny segment poza Schengen i znaczący – jak na jesień – odsetek transferów potwierdzają rosnącą rolę Warszawy jako hubu przesiadkowego w regionie. Wraz z brakiem wolnych slotów w szczytach operacyjnych podtrzymuje to konieczność działań zwiększających przepustowość do czasu uruchomienia nowej infrastruktury.



