Metro może pojechać do Ursusa, w planach jest także budowa czwartej linii z Wilanowa do Tarchomina, natomiast coraz mniej uzasadniona wydaje się realizacja trzeciej linii na Gocław. W nowej strategii „Warszawa 2040+” ratusz stawia też mocno na rozwój sieci tramwajowej, z nowymi odcinkami m.in. na Białołęce, Siekierkach, Gocławku, a nawet poza granicami miasta.
Z zapowiedzi zawartych w strategii „Warszawa 2040+” wynika, że priorytety miasta w zakresie rozbudowy metra zostały wyraźnie uporządkowane. Kluczowym kierunkiem ma być przedłużenie istniejącej sieci w stronę Ursusa, co oznacza doprowadzenie podziemnej kolei do kolejnej, dynamicznie rozwijającej się dzielnicy mieszkaniowej. Równolegle ratusz wpisuje do dokumentu nową, czwartą linię metra, która ma połączyć Wilanów na południu z Tarchominem na północy, tworząc nowy kręgosłup komunikacyjny między odległymi rejonami miasta.
W tym układzie coraz bardziej traci sens budowa trzeciej linii metra na Gocław. Wskazuje się, że wobec rozwoju pozostałych odcinków, a także planów rozbudowy sieci tramwajowej, wcześniejsza koncepcja podziemnej linii prowadzącej na to osiedle nie jest już tak priorytetowa jak w poprzednich dokumentach planistycznych. Zamiast tego większy nacisk kładziony jest na inne formy transportu szynowego, które mają zapewnić Gocławiowi i okolicznym terenom sprawne połączenia z resztą miasta.
Strategia „Warszawa 2040+” zakłada bowiem znaczące wzmocnienie roli tramwajów. Ratusz planuje nowe odcinki linii tramwajowych m.in. na Białołęce, gdzie od lat mówi się o potrzebie lepszego skomunikowania rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych z resztą Warszawy. Wskazane są także inwestycje na Siekierkach oraz w rejonie Gocławka, co ma poprawić obsługę komunikacyjną terenów położonych z dala od stacji metra, a jednocześnie zapewnić szybkie połączenia z kluczowymi węzłami przesiadkowymi.
Istotną częścią planu jest również wyjście z siecią tramwajową poza granice administracyjne miasta. W strategii przewidziano możliwość prowadzenia torów w kierunku miejscowości podwarszawskich, co ma w przyszłości stworzyć bardziej spójny system transportu szynowego w całej aglomeracji. Takie podejście ma odciążyć istniejące ciągi drogowe, a mieszkańcom gmin ościennych zapewnić wygodny dojazd do stolicy bez konieczności korzystania z samochodu.
Zestawienie zapisów dotyczących metra i tramwajów pokazuje zmianę podejścia do planowania transportu: metro ma pełnić rolę głównego szkieletu systemu, uzupełnianego gęstą siecią tras tramwajowych. Dla Ursusa i Wilanowa oznacza to perspektywę pojawienia się nowych stacji podziemnej kolei, dla Białołęki, Siekierek czy Gocławka – wzmocnienie komunikacji tramwajowej. Gocław, dla którego rozważano wcześniej osobną linię metra, w nowym układzie ma być obsługiwany przede wszystkim przez rozwiniętą sieć tramwajową i połączenia z innymi liniami szybkiego transportu.
Strategia „Warszawa 2040+” porządkuje w ten sposób najważniejsze kierunki rozwoju komunikacji szynowej w stolicy. Przedłużenie metra do Ursusa, budowa czwartej linii z Wilanowa do Tarchomina oraz rozbudowa sieci tramwajowej w kilku newralgicznych rejonach miasta wyznaczają główne osie inwestycji, a jednocześnie zmieniają perspektywę dla dotychczasowego pomysłu trzeciej linii na Gocław.



