Budowa drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy – kluczowego dojazdu do lotniska w Modlinie i na Wybrzeże – wchodzi w finałową fazę. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiada udostępnienie kierowcom trasy głównej między Czosnowem a Płońskiem do końca 2025 r., choć na jednym z odcinków termin kontraktowy wydłużono do marca 2026 r. W najbliższy weekend kierowców czekają duże utrudnienia na wjeździe do stolicy.
Trwa największa na Mazowszu inwestycja drogowa: rozbudowa 35-kilometrowego odcinka DK7 do parametrów drogi ekspresowej S7 między Czosnowem a Płońskiem. To główne połączenie z portem lotniczym Warszawa-Modlin oraz trasa w kierunku Warmii, Mazur i Trójmiasta. Inwestycja prowadzona jest przy utrzymaniu przejezdności w obu kierunkach, ale ma opóźnienie i wyższy koszt całkowity – obecnie „nieco ponad 2,8 mld zł”, z czego ponad 1,2 mld zł to dofinansowanie z UE.



Zakres prac i parametry S7 Czosnów – Płońsk
Docelowo powstaną dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku (2×3), a dostęp do trasy będzie możliwy przez sześć węzłów: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Zakroczym, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Zaplanowano trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski, Poczernin), Obwód Utrzymania Drogi oraz liczne obiekty inżynierskie – mosty, wiadukty i przepusty. Rozbudowa w przeważającej części odbywa się w istniejącym śladzie dawnej DK7, z poszerzeniem i dobudową układu.
Zaawansowanie robót i nowe terminy
GDDKiA realizuje zadanie w trzech kontraktach:
- Modlin – Czosnów (ok. 9,7 km) – wykonawca Budimex; zaawansowanie ok. 95 proc.; pierwotny termin: XI 2023 r., następnie VIII 2025 r. Odcinek najbliżej Warszawy – według zapowiedzi ministra – ma zostać udostępniony w październiku 2025 r.
- Załuski – Modlin (ok. 12 km) – wykonawca Mostostal Warszawa; zaawansowanie ok. 87 proc.
- Płońsk Południe (Siedlin) – Załuski (ok. 13 km) – wykonawca Aldesa; zaawansowanie ok. 79 proc.; podpisany aneks wydłuża czas na ukończenie do marca 2026 r.
Jak podaje GDDKiA, dla dwóch kontraktów środkowych (Modlin – Czosnów oraz Załuski – Modlin) obowiązuje obecnie termin sierpień 2025 r. Jednocześnie procedowane są roszczenia wykonawców, które mogą skutkować dalszymi zmianami harmonogramu. Resort infrastruktury i mazowiecki oddział GDDKiA deklarują mobilizację firm, aby trasa główna na wszystkich trzech odcinkach była przejezdna jeszcze w 2025 r.



Utrzymana przejezdność, zwężone pasy i przewiązki
W czasie robót utrzymano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, jednak na znacznej długości obowiązują zwężenia i ograniczenia prędkości do 50–70 km/h. Ruch spowalnia w rejonie przewiązek między jezdniami i przy przebudowywanych węzłach, gdzie okresowo występują zatory.
Duże utrudnienia na wjeździe do Warszawy w ten weekend
Kierowców czekają istotne utrudnienia od piątku wieczorem, 8 sierpnia, do poniedziałku rano, 11 sierpnia – w związku z wymianą nawierzchni ZDM zamknie jedną z jezdni ul. Pułkowej (od ul. Wóycickiego do ul. Heroldów). Ruch w każdym kierunku będzie się odbywał jednym pasem. Dodatkowo od soboty, 9 sierpnia, godz. 16.00, do niedzieli, 10 sierpnia, godz. 11.00, zamknięte będą obie jezdnie Wisłostrady od mostu Północnego na Bielanach do ul. Gagarina na Mokotowie. Przejazd ze zwężonej Pułkowej będzie możliwy tylko do ul. Marymonckiej. Utrudnienia są związane z próbami przed defiladą z okazji Święta Wojska Polskiego 15 sierpnia.
Co dalej z S7 pod Warszawą
Równolegle trwają przygotowania do nowego wjazdu do stolicy trasą S7, który ominie Łomianki i Młociny. Jak zapowiada GDDKiA, w 2026 r. planowany jest wniosek o ZRID, a budowa – w latach 2028–2032. Projekt przewiduje pięć węzłów i dwa długie tunele – na Chomiczówce i Bemowie.
Jeszcze przed końcem 2025 r. drogowcy chcą rozpocząć budowę odcinka Czosnów – Kiełpin. Umowę o wartości 536,3 mln zł podpisano w listopadzie 2023 r. z konsorcjum na czele z Fabe Polska. Postęp projektu uzależniony jest od zakończenia procedur środowiskowych – trwają jeszcze konsultacje i oczekiwane są rozstrzygnięcia administracyjne, po których wykonawca będzie mógł wejść w teren.
Kontekst ogólnopolski
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że w 2025 r. sieć dróg w Polsce powiększy się o około 400 km odcinków oddanych do ruchu, a podobna długość trafi do przetargów. Przed rozpoczęciem roku szkolnego planowane jest m.in. otwarcie obwodnicy Lipska oraz odcinka S1 Oświęcim – Brzeszcze. Oczekiwane jest również uruchomienie drugiej jezdni obwodnicy Łomży, co zamknie realizację korytarza Via Baltica. W perspektywie dwóch lat łączna długość polskich autostrad i ekspresówek ma przekroczyć 6000 km. W przygotowaniu znajdują się także duże projekty, m.in. Beskidzka Droga Integracyjna oraz zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym w kraju, ponad 5-kilometrowym tunelem.