“Najlepsze miasto świata” znów wybrzmiewa w Teatrze Wielkim

Interwencje

Teatr Wielki – Opera Narodowa prezentuje prapremierę „Najlepszego miasta świata. Opery o Warszawie”, inspirowanej książką Grzegorza Piątka. Spektakl o odbudowie stolicy zobaczymy we wrześniu i październiku w Sali Moniuszki; bilety są dostępne online.

Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” prapremierowo w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Spektakl otwiera 68. „Warszawską Jesień”, a kolejne prezentacje zaplanowano we wrześniu i październiku w Sali Moniuszki. Bilety są dostępne online.

Ludzie obserwują wiszącą instalację artystyczną na scenie teatru, w tle widoczne oświetlenie i elementy sceniczne.
fot. UM Warszawa

Opera w 16 scenach powstała do muzyki Cezarego Duchnowskiego, z librettem Beniamina M. Bukowskiego na motywach książki Grzegorza Piątka „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949”. To opowieść o powojennych losach stolicy, widzianych przez pryzmat dwóch bohaterek: modernistycznej architektki z Biura Odbudowy Stolicy (z rysami Heleny Syrkus) oraz amerykańskiej dziennikarki (z cechami Anne Louise Strong). Libretto czerpie z autentycznych źródeł epoki – od przemówień politycznych, przez żargon urbanistyczny, po język ulicy.

Młody żołnierz w mundurze wykonuje dynamiczny ruch, a w tle stoi postać w szarej sukience z opaską na ramieniu.
fot. UM Warszawa

Jak informuje Teatr Wielki – Opera Narodowa, prapremiera odbyła się 19 września 2025 r. i inauguruje 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Opera została zamówiona przez Sinfonię Varsovię dzięki wsparciu m.st. Warszawy, a prezentowana jest w oryginalnej polskiej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami. Twórcy zapowiadają połączenie rozmachu orkiestrowego z nowoczesną elektroniką. W przedstawieniu wykorzystywane są dymy, migające światła i efekty rozbłysków. Czas trwania: ok. 2 godz. 25 min (akt I – 50 min, przerwa – 30 min, akt II – 1 godz. 5 min).

Kobieta w sukience obserwująca dynamiczną instalację artystyczną wypełnioną dymem i podświetloną na czerwono.
fot. UM Warszawa

W głównych partiach występują m.in. Joanna Freszel (Dziennikarka), Agata Zubel (Architektka) oraz Filip Kosior (Przewodnik). Dyryguje Bassem Akiki. Reżyseria: Barbara Wiśniewska. Scenografia: Natalia Kitamikado. Kostiumy: Emil Wysocki. Choreografia: Maćko Prusak. Dramaturgia: Marcin Cecko. Za projekcje wideo odpowiada Bartek Macias, a za reżyserię świateł – Aleksandr Prowaliński. Realizację partii elektronicznej i programowanie mediów przygotowali Cezary Duchnowski i Marcin Rupociński. Koproducentem przedsięwzięcia jest Sinfonia Varsovia.

Sala Moniuszki, Teatr Wielki – Opera Narodowa (Warszawa):
– 18 października 2025 (sobota), godz. 19.00,
– 19 października 2025 (niedziela), godz. 18.00.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły