Po trzymiesięcznej przeprowadzce Muzeum Neonów ponownie otwiera drzwi – od 1 sierpnia ekspozycja „Światła Miasta” rozświetla IV piętro Pałacu Kultury i Nauki, zapraszając warszawiaków i turystów do świata ponad stu odrestaurowanych reklam świetlnych z lat 70. XX wieku.
Neonowy powrót do centrum
Instytucja, prowadzona od 2005 r. przez Ilonę Karwińską i Davida Hilla, po latach działalności na Kamionku przeniosła się do ścisłego centrum stolicy, korzystając z przestrzeni sali Marii Skłodowskiej-Curie w PKiN – wjazd windami bocznymi z poziomu szatni.


Co zobaczymy na „Światłach Miasta”?
Zwiedzających wita imponująca kolekcja klasyków, m.in. „Berlin”, „Restauracja Szanghaj”, „Syrenka”, „Bajeczny”, „Bar Mleczny Biedronka”, „Cepelia”, „Sezam” czy kawiarnia „Jaś i Małgosia”. Ekspozycję uzupełniają rzadko pokazywane neony zagraniczne z Czechosłowacji i Węgier oraz premierowo odrestaurowane szyldy, takie jak poznańska „Antylopa” czy lubelski „Jubiler”.
W jednej z sekcji odtworzono witrynę sklepu RTV/AGD z epoki, a całość ma – jak podkreśla dyrektorka muzeum – „popularyzować dziedzictwo kulturowe i budować świadomość społecznej wartości neonów”.
Godziny, bilety, dostępność
Ekspozycja czynna jest codziennie: pon.–pt. 10:00–18:00, sob.–niedz. 10:00–19:00. Bilet normalny kosztuje 25 zł, ulgowy 18 zł; dzieci do 6. roku życia oraz osoby z niepełnosprawnościami (z opiekunem) wchodzą bezpłatnie. Obiekt jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością, a płatność możliwa kartą.
Plany i cytaty
– „Przenosiny i organizacja nowej wystawy były ogromnym wyzwaniem, ale wracamy z nową siłą; sukcesywnie będziemy wzbogacać kolekcję o kolejne neony” – zapowiada Ilona Karwińska.
Muzeum planuje rozwój programu edukacyjnego i tematycznych wycieczek już po wakacjach, a wkrótce na ekspozycję mają trafić kolejne odnowione szyldy, m.in. łódzka „Polfa” i tyski „Atom”.