Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych rozpocznie działalność na Wybrzeżu Kościuszkowskim 22 w sąsiedztwie Biblioteki Uniwersyteckiej i Centrum Nauki Kopernik. Nowa instytucja otworzy się dla publiczności 8 stycznia 2026 r., a w pierwszym roku funkcjonowania zaplanowano około 150 wydarzeń. Sprzedaż pierwszej puli biletów rusza 13 listopada 2025 r.
Nowa przestrzeń zajmuje budynek dawnego Pawilonu nad Wisłą, który dotychczas pełnił funkcję tymczasowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Obiekt, zaprojektowany przez austriackiego architekta Adolfa Krischanitza, stoi nad Wisłą od 2017 r. i jest zlokalizowany przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 22, tuż obok bulwarów wiślanych, BUW i Centrum Nauki Kopernik.
Jak podaje Urząd m.st. Warszawy, powstanie Pawilonu Tańca i koncepcja jego programu są efektem długiego, partycypacyjnego procesu, który rozpoczął się po decyzji o przeprowadzce Muzeum Sztuki Nowoczesnej do nowej siedziby przy placu Defilad. W konsultacjach prowadzonych przez Warszawskie Obserwatorium Kultury i MSN potwierdzono, że to właśnie warszawska scena tańca najbardziej potrzebuje stałej przestrzeni instytucjonalnej.
Podczas ogłoszenia programu Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, podkreśliła, że rusza sprzedaż biletów i że miasto wchodzi w nowy etap dla tańca i sztuk performatywnych w stolicy. Weekend otwarcia zaplanowano na 8–11 stycznia 2026 r.


Weekend otwarcia i pierwsze spektakle
Weekend otwarcia rozpocznie się 8 stycznia 2026 r. pokazem spektaklu „My Fierce Ignorant Step” w choreografii Christosa Papadopoulosa z Grecji, uznawanego za jedną z ciekawszych postaci współczesnej europejskiej sceny tanecznej. Kolejne dni wypełnią m.in. wydarzenie realizowane we współpracy z festiwalem Ephemera oraz międzypokoleniowy Bal Powszechny – zapowiadany jako otwarta zabawa karnawałowa.
W pierwszych miesiącach działalności publiczność Pawilonu będzie mogła zobaczyć m.in. spektakle: „In C” zespołu Sasha Waltz & Guests z Niemiec, „Vagabundus” Idio Chichavy z Mozambiku oraz „Non+Ultras” Moritza Ostruschnjaka z Niemiec. To część międzynarodowego programu, który ma łączyć lokalne środowisko z twórcami z innych krajów.
W ramach współpracy koprodukcyjnej zaplanowano także m.in. spektakl „Storm” Pawła Sakowicza – koprodukcję z Centrum Sztuki Współczesnej – Pałacem Sapiehów w Wilnie (polska premiera odbędzie się 30 i 31 stycznia 2026 r.), a także „Wyplatające empiria” Aleks Borys, przygotowane wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej – Przestrzeniami Sztuki Tańca w Gdańsku. W programie znajdą się również: „Bow” Wojciecha Grudzińskiego (koprodukcja z Fundacją Ciało/Umysł), „Święto wiosny” Ramony Nagabczyńskiej i Agaty Siniarskiej oraz „Fuga” Janusza Orlika, zrealizowana we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Program pilotażowy – 150 wydarzeń i 20 plenerów
Jak informuje miasto, rok 2026 będzie rokiem pilotażowym funkcjonowania Pawilonu. W jego trakcie planowanych jest pięć premier, około 150 wydarzeń – od pokazów spektakli, przez rezydencje twórcze, po spotkania i dyskusje – oraz około 20 wydarzeń plenerowych realizowanych nad Wisłą i na Powiślu.
Koncepcję programową przygotowują kuratorki Alicja Berejowska i Renata Piotrowska-Auffret. Podkreślają one, że ideą Pawilonu jest wzmocnienie autonomii tańca i choreografii jako pełnoprawnej dziedziny sztuki oraz stworzenie miejsca otwartego na lokalne i międzynarodowe współprace, interdyscyplinarne spotkania i działania angażujące mieszkańców Powiśla oraz użytkowników bulwarów wiślanych. Program ma być budowany we współpracy z artystami i publicznością – poprzez otwarte nabory, rezydencje, koprodukcje i projekty wykorzystujące miejską tkankę.
Bloki tematyczne i cykle prezentacji
Od lutego w Pawilonie zaczną funkcjonować bloki tematyczne, łączące artystów i artystki z różnych środowisk i krajów. Pierwszy z nich poświęcony będzie nowej choreografii ukraińskiej. Zaplanowano pokazy spektakli „Cossachka” Julii Lopaty i Gali Pekhy (26 lutego), „Hopak” Olgi Dukhovnej (28 lutego) oraz masterclass z artystką towarzyszący pokazom (1 marca).
Początek marca upłynie pod znakiem wydarzeń poświęconych wielopokoleniowości. W programie znajdą się m.in. „MONUMENT 0.7: M/OTHERS” Eszter Salamon (6 marca) oraz „Współudomowienie – wersje warszawskie” Izy Szostak i Magdaleny Fejdasz-Hanczewskiej, przygotowane we współpracy z ich rodzinami (7 marca). Następnie ruszy cykl „Warsaw calling”, w ramach którego zaprezentowane zostaną spektakle polskich twórców mieszkających i tworzących na co dzień w Berlinie: „null&void” Agaty Siniarskiej (13 marca), „Heavy Weight Holding Body” Karola Tymińskiego (14 marca), „KISS” Kasi Wolińskiej (15 marca) oraz „All That I Left Behind Is Here” Romualda Krężla (20 marca).
W kolejnych miesiącach Pawilon zaprosi na Tydzień Tańca, kontynuację wydarzeń wielopokoleniowych – tym razem z myślą o młodszej publiczności – oraz na cykl wydarzeń plenerowych i projektów realizowanych nad Wisłą i na Powiślu.
Edukacja i działania wspólnotowe
Pawilon Tańca będzie pełnił nie tylko funkcję sceny prezentującej spektakle, lecz także ośrodka edukacyjnego i miejsca wspólnych działań. Tuż po weekendzie otwarcia ruszą „Edukacyjne wtorki” – regularne zajęcia taneczne dla kilku grup wiekowych i na różnych poziomach zaawansowania. W lutym wystartuje cykl „Roztańczone rodziny” – warsztaty dla dzieci i ich opiekunów realizowane we współpracy z Fundacją Performat.
Program przewiduje również działania rezydencyjne. W grudniu 2026 r. zaplanowano rezydencję wytchnieniową „Safer Spaces”, przygotowaną wspólnie z Czeskim Centrum w Warszawie. We współpracy ze Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru powstanie spektakl z udziałem Młodzieżowej Koalicji Performatywnej na Czas Chaosu. W pierwszych miesiącach działalności Pawilonu ruszyć mają także: przestrzeń prezentacji „Scena Otwarta” oraz kurs „Choreografia w PawWILONIE”.
Nowa funkcja znanego budynku nad Wisłą
Budynek przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 22 ma za sobą kilka etapów funkcjonowania. W latach 2008–2010 służył jako tymczasowa siedziba Kunsthalle w Berlinie, a w 2017 r. stanął nad Wisłą, stając się z czasem Muzeum nad Wisłą – oddziałem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Po przeprowadzce MSN do docelowego gmachu przy placu Defilad władze miasta zdecydowały o przeznaczeniu pawilonu na potrzeby tańca i sztuk performatywnych, finansując modernizację i zakup wyposażenia.
Neon z napisem „Taniec” na dachu pawilonu rozbłysnął po raz pierwszy 12 listopada 2025 r., symbolicznie ogłaszając nową funkcję budynku. Jak relacjonuje Polskie Radio, tego dnia Aldona Machnowska-Góra oficjalnie zapowiedziała otwarcie Pawilonu Tańca i Innych Sztuk Performatywnych oraz start przygotowań do styczniowego weekendu otwarcia.



