Rogatki Warszawskie – świadkowie dawnych granic miasta

Interwencje
- Reklama -

W XIX wieku Warszawa była otoczona rogatkami, które pełniły funkcję kontrolną i fiskalną, pobierając opłaty za wjazd do miasta oraz monitorując przewożone towary. Do dziś zachowało się kilka zabytkowych rogatek, będących świadectwem dawnej architektury i organizacji miejskiej.

W XIX wieku Warszawa była otoczona siecią rogatek – punktów kontrolnych, w których pobierano opłaty za wjazd do miasta. Pełniły one funkcję nie tylko fiskalną, ale także porządkową, kontrolując ruch osób i towarów. Do dziś zachowało się kilka takich obiektów, będących świadectwem dawnej architektury i historii stolicy.

Na czym polegał system poboru opłat?

System rogatek miejskich był ściśle związany z tzw. opłatą rogatkową, czyli podatkiem miejskim nakładanym na towary przywożone do Warszawy. Miało to na celu zarówno zwiększenie dochodów miasta, jak i kontrolowanie wwozu niepożądanych produktów. Opłata była pobierana od wozów, konnych furmanek oraz pieszych, którzy przenosili towary.

Cennik opłat różnił się w zależności od rodzaju przewożonych towarów. Wyższe stawki dotyczyły luksusowych produktów, jak wino, tytoń czy egzotyczne przyprawy. Natomiast niższe opłaty obejmowały produkty codziennego użytku, takie jak mąka, chleb, warzywa czy drewno opałowe. Wprowadzenie takiego systemu pozwalało również na ograniczenie przemytu i spekulacji cenami.

Jakie towary przywożono do Warszawy?

Warszawa, jako główny ośrodek handlowy i administracyjny, przyciągała dostawców z całego regionu. Wśród najczęściej przywożonych towarów znajdowały się:

  • Produkty spożywcze – warzywa, owoce, mąka, chleb, mięso, ryby, sery i masło,
  • Paliwa i materiały budowlane – drewno opałowe, węgiel, cegły i wapno,
  • Produkty rzemieślnicze – tkaniny, skóry, narzędzia oraz wyroby ceramiczne,
  • Alkohol i tytoń – wina, piwo, wódka, cygara i tabaka,
  • Towary luksusowe – przyprawy, jedwabie, porcelana oraz biżuteria.

Kontrole na rogatkach były dość rygorystyczne. Strażnicy sprawdzali listy przewozowe, a także mogli zatrzymywać podejrzane transporty. W niektórych przypadkach towary były konfiskowane, jeśli nie spełniały wymogów celnych lub nie opłacono za nie odpowiedniej daniny.

Rogatki Grochowskie

Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter

Przy ulicy Zamoyskiego, u zbiegu z ulicą Grochowską, znajdują się dwie klasycystyczne rogatki wzniesione w 1823 roku według projektu Jakuba Kubickiego. Pawilon północny mieści się pod adresem Zamoyskiego 55, a południowy – Zamoyskiego 36. Początkowo służyły jako posterunek policyjny oraz punkt poboru opłat. W późniejszych latach pełniły różne funkcje, m.in. przystanku kolejowego. Obecnie są cennymi zabytkami architektury klasycystycznej.

Rogatki Mokotowskie

Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie IMG_9848-768x1024.jpg
Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter
Fot. Miejski Reporter

Przy placu Unii Lubelskiej, na granicy Śródmieścia i Mokotowa, stoją dwie rogatki mokotowskie, zbudowane w latach 1816–1818 również według projektu Jakuba Kubickiego. Charakteryzują się klasycystycznym stylem z dwukolumnowymi portykami w porządku doryckim. Ich lekko wygięte elewacje dostosowano do okrągłego kształtu placu. Obecnie w jednym z budynków mieści się Muzeum Sue Ryder.

Rogatka Bródnowska

Fot. Miejski Reporter

Przy ulicy 11 Listopada 68, na rogu z ulicą Szwedzką, znajduje się rogatka bródnowska, znana także jako rogatka wileńska. Budynek powstał około 1900 roku prawdopodobnie według projektu Wiktora Junosza-Piotrowskiego. Początkowo pełnił funkcję punktu kontrolnego przy drodze prowadzącej na Bródno. Podczas II wojny światowej mieścił się tam radziecki Wojskowy Trybunał Wojenny. Obecnie budynek stoi pusty, a w 2013 roku umieszczono na nim tablicę upamiętniającą ofiary tamtych wydarzeń.

Fot. Miejski Reporter

Inne rogatki Warszawy

W przeszłości w Warszawie funkcjonowały także inne rogatki, takie jak:

  • Rogatki Jerozolimskie – znajdowały się przy Alejach Jerozolimskich, w okolicy dzisiejszego placu Zawiszy.
  • Rogatki Wolskie – usytuowane na skrzyżowaniu ulic Chłodnej i Wolskiej z Towarową i Okopową.
  • Rogatki Powązkowskie – przy ulicy Dzikiej 42, róg Młocińskiej.
  • Rogatki Marymonckie – w rejonie Faworów i wsi Pólków.

Większość z tych obiektów nie przetrwała do naszych czasów, ale ich istnienie świadczy o dawnej organizacji przestrzennej miasta i systemie kontroli ruchu.

Dziedzictwo rogatek

Chociaż system rogatek w Warszawie został zniesiony pod koniec XIX wieku, ich pozostałości wciąż przypominają o dawnych granicach miasta. To właśnie dzięki nim można zrozumieć, jak funkcjonowała dawna Warszawa, jakie towary były sprowadzane do miasta oraz jakie obostrzenia obowiązywały podróżnych. Dziś ocalałe budynki rogatek są cennymi zabytkami, które warto odwiedzić, by zgłębić historię stolicy.

Nie przegap najważniejszych wiadomości!

Obserwuj Miejskiego Reportera na Google News

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -

Podobne artykuły