Siedem firm zgłosiło się do przygotowania dokumentacji nowej linii tramwajowej między ul. Kasprzaka a Dworcem Zachodnim. Projekt zakłada ok. 1,4 km torów, w tym 900 m w tunelu, oraz dwa podziemne przystanki przy węźle kolejowym. Budżet na dokumentację to 20,312 mln zł brutto.
Siedem firm złożyło oferty na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej nowej linii tramwajowej łączącej ul. Kasprzaka na Woli z Dworcem Zachodnim. Budżet zamawiającego to 20,312 mln zł brutto, a najniższa oferta opiewa na 14,396 mln zł.

Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla odcinka, który stanie się brakującym ogniwem w połączeniu obwodowym między Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem. Jak podaje spółka, w postępowaniu wpłynęło siedem ofert, z czego pięć mieści się w założonym budżecie. Najtańszą złożyła firma Databout.

Zakres zamówienia obejmuje opracowanie trzech wariantów przebiegu trasy, przygotowanie projektów budowlanego i wykonawczego, uzyskanie decyzji administracyjnych – w tym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – oraz dokumentacji przetargowej. W dokumentacji przewidziano również możliwość skorzystania z opcji wsparcia technicznego na etapie przetargu na roboty oraz nadzoru autorskiego. Projektant będzie miał 43 miesiące na przekazanie kompletnej dokumentacji od dnia podpisania umowy.

Planowany odcinek ma mieć około 1,4 km długości, z czego ok. 900 m poprowadzonych zostanie w tunelu. Tory wjadą w istniejący już tunel pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia, a następnie pobiegną nowym tunelem w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka przewidziano w rejonie przystanku „Szpital Wolski”. Jak informują tramwajarze, warianty będą się różniły lokalizacją rampy wyjazdowej z tunelu – rozważane są rejony ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego.
W ramach inwestycji zaprojektowane zostaną trzy nowe zespoły przystankowe. Pierwszy – podziemny – przewidziano przy peronie 9 stacji Warszawa Zachodnia, z bezpośrednim połączeniem do przejścia podziemnego (schody stałe, ruchome i windy). Drugi podziemny przystanek planowany jest w rejonie ul. Tunelowej, również z połączeniami do poziomu terenu i do dworca. Trzeci przystanek – w zależności od wybranego wariantu – ma powstać przy ul. Prądzyńskiego jako obiekt naziemny lub podziemny. Równolegle rozbudowany zostanie istniejący węzeł przesiadkowy przy ul. Kasprzaka.
Zamówienie podzielono na dwa zadania: odcinek od ul. Kasprzaka do Warszawy Zachodniej oraz wyposażenie tunelu i budowa podziemnego przystanku przy peronie 9. Jak podaje spółka, budowa tego fragmentu po wyborze projektanta będzie możliwa po zakończeniu etapu projektowego i zabezpieczeniu finansowania – wstępnie po 2030 r.
Nowy odcinek jest elementem większego układu obwodowego, który ma skrócić przejazdy między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum. Niezależnie od tego zadania, od strony Ochoty trwa już budowa podziemnego przystanku pod Dworcem Zachodnim, którego uruchomienie planowane jest w drugiej połowie 2026 r., co ma ułatwić przesiadki w węźle kolejowo-tramwajowym.



