Po interpelacji radnego z Woli w sprawie pluskiew w wagonach metra miasto i operatorzy przedstawili harmonogramy sprzątania. Metro deklaruje codzienne czyszczenie siedzeń, regularne odkurzanie oraz dodatkowe cykle prania i dezynsekcji w 2025 roku. ZTM podsumował też zasady porządków w autobusach, tramwajach i pociągach SKM.
Pluskwy w warszawskim metrze? Radny z Woli złożył interpelację, a miasto przedstawiło zasady sprzątania i dezynsekcji. Metro deklaruje codzienne czyszczenie siedzeń, regularne odkurzanie oraz dodatkowe cykle prania i zwalczania insektów w 2025 roku.

W połowie sierpnia 2025 r. radny dzielnicy Wola zwrócił się z interpelacją dotyczącą higieny w środkach transportu publicznego po zgłoszeniach o pluskwach w wagonach metra. W pytaniach znalazły się m.in. częstotliwość czyszczenia tapicerki, liczba akcji dezynsekcji oraz stosowane procedury po zgłoszeniach pasażerów. Jak podano w odpowiedziach przekazanych przez władze miasta i operatorów, zakres działań obejmuje zarówno bieżące sprzątanie, jak i cykliczne pranie oraz dezynsekcję.

Metro Warszawskie – porządkowanie na co dzień i cykle specjalistyczne
Spółka informuje, że po każdym zjeździe pociągu na zaplecze techniczne sprawdzana jest czystość wszystkich siedzisk. Zabrudzenia usuwane są ręcznie na bieżąco. Co najmniej raz na dwa tygodnie tapicerka jest odkurzana. Dodatkowo w 2025 r. zaplanowano trzy cykle prania i dezynfekcji siedzeń (wiosna, lato, jesień). Niezależnie od tego zwiększono liczbę cykli dezynsekcji – łącznie w tym roku przewidziano siedem takich akcji obejmujących cały salon pasażerski wraz z siedzeniami. Pociąg, w którym zgłoszono nieprawidłowości higieniczne, jest wycofywany z ruchu do czasu wykonania niezbędnych czynności porządkowych.

Zarząd Transportu Miejskiego: standardy u wszystkich operatorów
ZTM podaje, że utrzymanie czystości w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego leży po stronie poszczególnych operatorów i jest rozliczane w ramach wynagrodzenia za pracę przewozową. W metrze – poza działaniami codziennymi – tapicerka przechodzi cykliczne pranie i dezynfekcję, a w 2025 r. zwiększono także liczbę dezynsekcji. W autobusach siedzenia są odkurzane w ramach codziennych porządków, a pranie tapicerki wykonywane jest z reguły raz w miesiącu lub podczas gruntownego sprzątania; dodatkowo stosuje się czyszczenie interwencyjne po powstaniu zabrudzeń. W tramwajach, gdzie dominują twarde, nieobite tapicerką siedziska, czyszczenie odbywa się doraźnie w razie potrzeby. W pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej tapicerka jest czyszczona dwa razy w miesiącu, a w sezonach wiosennym i jesiennym dodatkowo prana.
Procedury na wypadek zgłoszeń o insektach
Operatorzy deklarują, że każdy zgłoszony przypadek jest weryfikowany, a pojazd – w razie potrzeby – kierowany do sprzątania, dezynfekcji lub dezynsekcji. Miasto informuje o wzmożeniu cykli dezynsekcyjnych w metrze w odpowiedzi na rosnącą liczbę incydentów.
Co istotne dla pasażerów
Według przekazanych danych, porządkowanie w metrze odbywa się wielowarstwowo: codzienne przeglądy i ręczne czyszczenie, regularne odkurzanie tapicerki, cykliczne pranie z dezynfekcją oraz zaplanowane akcje dezynsekcji. Analogiczne, dostosowane do rodzaju taboru standardy obowiązują u pozostałych operatorów miejskich.