W Warszawie do końca roku będzie już 50 km torowisk tramwajowych pokrytych roślinnością.

Interwencje

Dwadzieścia lat temu Tramwaje Warszawskie uruchomiły pierwsze torowisko z roślinną zabudową w stolicy. Dziś “zielone tory” stały się standardem, a ich liczba rośnie w szybkim tempie. Tramwajarze właśnie podpisali umowy na zazielenienie kolejnych odcinków torowisk, a do końca roku ich łączna długość ma przekroczyć 50 kilometrów.

Tramwaj z numerem 4249 przejeżdża przez plac budowy w mieście, w tle widoczny Pałac Kultury i Nauki.
fot. Tramwaje Warszawskie

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Tramwajów Warszawskich, roślinność pojawi się na torowiskach, które były remontowane w tym roku. Chodzi o odcinki na Bródnie, Ochocie, Śródmieściu i Żoliborzu. Wzdłuż tych tras zostanie rozciągnięty roślinny dywan z rozchodników i ziół.

Nowe umowy obejmują zazielenienie czterech kolejnych odcinków torów. Pierwszy z nich to trasa wzdłuż ul. Rembielińskiej i Matki Teresy z Kalkuty, która została kompleksowo remontowana w ubiegłym roku. Kolejne dotyczą torów, które były intensywnie modernizowane w tym roku:

Dojazdy do wiaduktów w ciągu al. Jana Pawła II od strony Śródmieścia i Żoliborza,

Ulica Słomińskiego od wiaduktu przy Andersa do wjazdu na most Gdański,

Grójecka między pl. Narutowicza a Siewierską.

Fot. Tramwaje Warszawskie
Tramwaj w żółto-czerwonych barwach zatrzymuje się na torach w miejskim otoczeniu, w tle widać nowoczesne budynki.
fot. UM Warszawa

W wyznaczonych miejscach zostaną posadzone mieszanki rozchodników i ziół. Maty rozchodnikowo-ziołowe tramwajarze zastosowali już m.in. na ul. Obozowej i Chałubińskiego.

Obecnie ponad połowa zielonych torowisk w Warszawie to trasy, na których rośnie rozchodnik (Sedum). Doświadczenia Tramwajów Warszawskich pokazują, że ta roślina doskonale sprawdza się w miejskich warunkach. Ma mniejsze wymagania glebowe niż trawa, jest mrozoodporna, nie potrzebuje regularnego podlewania ani koszenia. Ponadto zmienia kolor w ciągu roku, co nie tylko czyni ją praktyczną, ale i estetyczną. Najnowsze odcinki torowisk pokryte matami z rozchodnikiem to trasy, które były kompleksowo przebudowywane przez zewnętrzne firmy, a więc ul. Słomińskiego (między Dworcem Gdańskim a Rondem Zgrupowania AK „Radosław”) oraz ul. Marszałkowska (między Królewską a Świętokrzyską).

Od 20 lat warszawskie tramwaje jeżdżą po torach pokrytych roślinną zabudową, a ten trend z roku na rok nabiera tempa. Obecnie stolica dysponuje 48,4 km torów tramwajowych z roślinną pokrywą, co daje łączną powierzchnię około 16,3 ha. Tramwajarze przewidują, że do końca roku długość roślinnych torowisk w Warszawie przekroczy 50 km.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły