Warszawa najlepszą stolicą Europy dla turystyki biznesowej i wypoczynkowej

Interwencje

Podczas Cityscape Global – największych targów inwestycyjnych na świecie odbywających się między 17–20 listopada w saudyjskim Rijadzie – międzynarodowa organizacja European Best Destinations uznała Warszawę za miasto najlepiej łączące w Europie turystykę biznesową (MICE) z wypoczynkową (leisure). Stolica Polski wyprzedziła w rankingu EBD wiele europejskich metropolii.

Warszawa zyskała uznanie za rekordowy wzrost sektora turystycznego w ostatnich latach, w tym wzrost udziału turystyki w PKB miasta, nowoczesną infrastrukturę, dbałość o zrównoważony rozwój oraz obecność globalnych marek. Ogromnym atutem miasta jest w ocenie EBD również doskonały stosunek jakości do ceny, rozwój urbanistyczny, symbolizowany najdynamiczniej rosnącym skylinem Europy oraz – co bardzo istotne – wysoki poziom bezpieczeństwa.

Tytuł „Best European Capital of MICE & Leisure 2026” potwierdza mocną pozycję Warszawy na arenie międzynarodowej oraz jej konkurencyjność w organizacji wydarzeń biznesowych. Stwarza szansę na pozyskanie kolejnych konferencji, co przełoży się na dalsze wymierne korzyści ekonomiczne – od wzrostu obłożenia hoteli, poprzez powstawanie nowych miejsc pracy, po rozwój usług dla gości. Nagroda potwierdza markę stolicy Polski, w której można zarówno efektywnie pracować i tworzyć nowe idee, jak i atrakcyjnie spędzać czas wolny, korzystając z bogatej oferty kulturalnej i gastronomicznej – podkreśla prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Turyści zagraniczni odwiedzający Warszawę doceniają wysoki standard hoteli i restauracji, korzystny stosunek jakości do ceny oraz coraz liczniejsze wyróżnienia kulinarne, w tym rekomendacje przewodnika Michelin. Chwalą również bezpieczeństwo, czystość miasta i coraz bardziej ekologiczny transport publiczny, ułatwiający poruszanie się po stolicy. Warszawa zachwyca połączeniem historii i nowoczesności – od zabytkowej Starówki wpisanej na listę UNESCO po imponujące drapacze chmur. Dużym atutem jest też doskonała dostępność lotnicza i kolejowa oraz drogowa.

Rynki Bliskiego Wschodu mają coraz większy potencjał rozwojowy dla warszawskiej turystyki. Nie bez znaczenia jest zatem fakt, że trofeum to otrzymaliśmy w Rijadzie, z którego Warszawa jest łatwo dostępna dzięki bezpośredniemu połączeniu otwartemu przed rokiem przez PLL LOT. Tytuł potwierdza również, że współdziałanie samorządu miasta i Warszawskiej Organizacji Turystycznej w zakresie planowania rozwoju sektora turystycznego oraz promocji Warszawy jako destynacji turystycznej stanowi skuteczną drogę wzmacniającą turystyczną markę stolicy – powiedział Paweł Moras, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.

Goście odwiedzający stolicę cenią również to, że Warszawa sprzyja aktywnemu stylowi życia. Nad Wisłą tętnią życiem bulwary, a na jej wschodnim brzegu znajdziemy plaże, ścieżki rowerowe, florę i faunę objętą ochroną obszaru Natura 2000. Latem stolica przyciąga koncertami i wydarzeniami plenerowymi. Warszawa słynie też z licznych parków i terenów zielonych, które zajmują 40% powierzchni miasta, czyniąc je naprawdę „zieloną metropolią”.

Turystyka biznesowa wzmacnia gospodarkę miasta

Z raportu „Turystyka w Warszawie” wynika, że turyści, którzy przyjeżdżają do Warszawy w celach biznesowych (zwłaszcza z zagranicy), wydają zdecydowanie więcej niż ci, którzy przyjeżdżają w pozostałych celach. Przemysł spotkań stanowi zatem jeden z kluczowych filarów warszawskiej turystyki, przyczynia się także do równomiernego obłożenia obiektów usługowych w ciągu całego roku.

Raport podkreśla istotne znaczenie turystyki dla gospodarki miasta. W 2023 roku wydatki turystów osiągnęły poziom 12,2 miliarda złotych, a wpływy do budżetu Warszawy wyniosły 497 milionów złotych, co oznacza wzrost o 267 procent w porównaniu z rokiem 2019, sprzed pandemii. Szacuje się, że wkład gospodarki turystycznej w PKB miasta wyniósł 34 miliardy złotych, stanowiąc około 7,3% produktu krajowego brutto stolicy. Turystyka generuje również znaczącą liczbę miejsc pracy – w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego zatrudnionych jest ponad 92 tysiące osób.

EBD już po raz kolejny dostrzegło potencjał stolicy Polski. W 2023 roku Warszawa wygrała konkurs na najlepszy kierunek turystyczny Europy. Tytuł ten przyczynił się do wzrostu zainteresowania turystycznymi walorami miasta, a w następstwie – wzrostu liczby odwiedzin Warszawy z kraju i zagranicy.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły