Warszawa rozpoczyna kolejny etap rozbudowy swojego systemu metra. Nowa linia M4, która połączy północne i południowe dzielnice miasta, ma być najdłuższą trasą metra w stolicy. Jej długość wyniesie 26 kilometrów, a na trasie powstaną 23 stacje, co ma usprawnić komunikację i odciążyć inne środki transportu miejskiego.
Plany budowy nowej linii metra
Trasa M4 połączy Tarchomin z Wilanowem, przebiegając przez dzielnice takie jak Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów. Dzięki tej inwestycji, warszawiacy zyskają nowe połączenia, które mają ułatwić przemieszczanie się po mieście, a także skrócić czas podróży między odległymi dzielnicami. Kluczowymi elementami będą węzły przesiadkowe, które umożliwią połączenia z innymi liniami metra oraz komunikacją naziemną.
Wykonawca i harmonogram prac
Po zakończonym przetargu miasto wyłoniło wykonawcę prac przedprojektowych. Została nim firma Metroprojekt, której oferta opiewa na 52,2 mln złotych. Prace mają potrwać 38 miesięcy, co oznacza, że dokumentacja projektowa powinna być gotowa w 2027 roku. W ramach prac przedprojektowych wykonawca przygotuje dokładny plan trasy, lokalizację stacji oraz oceni wpływ budowy na otaczającą infrastrukturę.
Badania geologiczne i hydrogeologiczne
Jednym z kluczowych zadań w ramach prac przedprojektowych będzie przeprowadzenie badań geologicznych i hydrogeologicznych. Analizy te mają na celu ustalenie warunków gruntowych na trasie linii M4, co pozwoli na bezpieczne zaprojektowanie tuneli oraz stacji. Zbadane zostaną również wpływy budowy na otaczające budynki, aby zapewnić odpowiednią ochronę istniejącej infrastruktury miejskiej.
Innowacyjne rozwiązania
Prace przedprojektowe obejmą także analizę możliwości wprowadzenia autonomicznych pociągów na linii M4. Firma Metroprojekt sprawdzi, czy w Warszawie możliwe będzie zastosowanie takich pojazdów, które poruszałyby się bez udziału maszynisty. Autonomiczne systemy transportowe mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo oraz efektywność energetyczną, a także zwiększyć przepustowość linii.
Rozważane jest również wprowadzenie systemów drzwi peronowych, które zwiększą bezpieczeństwo pasażerów oraz poprawią warunki pracy na peronach. Dodatkowo, linia M4 ma zostać zintegrowana z istniejącą siecią metra. Planowane stacje przesiadkowe, takie jak Marymont (M1), Rondo Daszyńskiego (M2), Żwirki i Wigury (M3) oraz Plac Narutowicza (M5), mają ułatwić pasażerom szybkie i wygodne przesiadki między różnymi środkami transportu.
Przyszłe etapy inwestycji
Po zakończeniu prac przedprojektowych konieczne będzie uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz przygotowanie szczegółowych projektów budowlanych. Proces ten, choć skomplikowany, jest niezbędny dla powodzenia tak dużej inwestycji. Budowa nowej linii metra M4 to kluczowy krok w rozwoju warszawskiego transportu publicznego.