Wola z bezpośrednim tramwajem do Zachodniej po 2030 roku. Rusza projekt łącznika

Interwencje

Jest przetarg na dokumentację połączenia tramwajowego z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Odcinek o długości ok. 1,4 km – z blisko kilometrowym tunelem – ma zapewnić bezpośredni dojazd z Woli, a prace budowlane planowane są po 2030 roku. Sprawdzamy zakres projektu, warianty przebiegu i dalsze kroki.

Miasto uruchomiło kluczowy etap dla bezpośredniego dojazdu z Woli do Dworca Zachodniego. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na kompletną dokumentację projektową łącznika z ul. Kasprzaka do podziemnego przystanku przy peronie nr 9. Budowa tego odcinka jest planowana po 2030 roku.

Mapa przedstawiająca trasę tramwaju pod Dworcem Zachodnim, z oznaczeniem przystanków i głównych punktów komunikacyjnych.
fot. Tramwaje Warszawskie

Nowy odcinek ma mieć około 1,4 km długości, z czego około 0,9 km zostanie poprowadzone w tunelu. Zgodnie z zapowiedzią ratusza tory pobiegną w istniejącym już przejściu pod stacją kolejową, a następnie w nowym tunelu w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka przewidziano w rejonie przystanku „Szpital Wolski”. Projektant przygotuje trzy warianty różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej – w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego.

Na trasie zaplanowano trzy nowe zespoły przystankowe: podziemny przy peronie nr 9 Warszawy Zachodniej, podziemny w rejonie ul. Tunelowej oraz przystanek przy ul. Prądzyńskiego (naziemny lub podziemny – w zależności od wybranego wariantu). Jednocześnie przewidziano rozbudowę zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.

Postępowanie obejmuje przygotowanie pełnej dokumentacji (od koncepcji po projekty budowlane i wykonawcze) wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Czas na opracowanie dokumentacji to 43 miesiące od zawarcia umowy. Harmonogram robót budowlanych ma zostać określony po zakończeniu prac projektowych i zabezpieczeniu finansowania; obecnie wskazywany jest horyzont „po 2030 r.”.

Z punktu widzenia Woli ważny jest etapowy podział inwestycji: osobno ujęto odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia oraz wyposażenie samego tunelu pod stacją wraz z podziemnym przystankiem przy peronie nr 9. Taki układ ma umożliwić działalność etapową – na etapie projektowania, decyzji i budowy.

Równolegle toczy się realizacja odcinka od strony Ochoty. Miasto zapowiada uruchomienie pierwszego podziemnego przystanku pod Dworcem Zachodnim – od strony Ochoty – w II połowie 2026 roku, co pozwoli dojechać do węzła od południa jeszcze przed wybudowaniem łącznika z Woli.

W planach pozostaje drugi „wąs” w kierunku Odolan. Z dotychczasowych deklaracji wynika, że odnoga od strony Odolan jest bardziej odległa – priorytetem spółki jest połączenie z osią ul. Kasprzaka (wschodni łącznik), a ostateczny przebieg wariantu zachodniego i terminy nie są jeszcze przesądzone.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły