Około 400 żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej zostało skierowanych do wsparcia Straży Ochrony Kolei przy zabezpieczaniu torowisk i infrastruktury kolejowej w całym kraju. Decyzja zapadła po serii aktów dywersji na linii kolejowej nr 7 między Warszawą a wschodnią granicą Polski, do których doszło w weekend 15–16 listopada. Priorytetem działań wojska i służb pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów oraz ochrona kluczowej infrastruktury transportowej.
Po zdarzeniach z minionego weekendu Prokuratura Krajowa poinformowała o wszczęciu śledztwa w sprawie serii aktów dywersji o charakterze terrorystycznym, wymierzonych w infrastrukturę kolejową. Postępowanie dotyczy uszkodzeń na linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia – Dorohusk, do których dochodziło w dniach 15–16 listopada. Według prokuratury działania te miały być podejmowane na rzecz obcego wywiadu i stworzyły bezpośrednie zagrożenie katastrofą w ruchu lądowym, zagrażając życiu i zdrowiu wielu osób oraz mieniu wielkiej wartości.
Do najpoważniejszego zdarzenia doszło w rejonie miejscowości Mika w powiecie garwolińskim, gdzie – jak podaje Prokuratura Krajowa – elementy infrastruktury kolejowej zostały uszkodzone przy użyciu materiałów wybuchowych. W tym przypadku powiadomiony wcześniej maszynista potwierdził i zgłosił nieprawidłowości w torowisku zatrzymując skład, co pozwoliło uniknąć potencjalnie poważniejszych konsekwencji dla pasażerów.
W reakcji na sytuację na kolei, oprócz działań prokuratury, policji, ABW, CBŚP i innych służb, zdecydowano o dodatkowym zaangażowaniu Wojsk Obrony Terytorialnej. Jak podają na swoich oficjalnych stronach terytorialsi, do wsparcia Straży Ochrony Kolei skierowano około 400 żołnierzy wszystkich brygad WOT. W komunikacie formacja informuje: „Wszystkie brygady Wojsk Obrony Terytorialnej wspierają Straż Ochrony Kolei, angażując się we wzmocnienie fizycznej ochrony infrastruktury kolejowej w całym kraju. Około 400 Terytorialsów prowadzi przeszukania torów, nasypów, mostów i przepustów, a także kontroluje najważniejsze węzły i newralgiczne odcinki kolejowe. Działania te są prowadzone w celu wykluczenia ewentualnego zagrożenia. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo mieszkańców oraz pełna ochrona kluczowej infrastruktury transportowej.”
Z udostępnionych informacji wynika, że żołnierze WOT realizują zadania w ścisłej współpracy z Strażą Ochrony Kolei oraz zarządcą infrastruktury kolejowej. Na bieżąco kontrolowane są odcinki uznane za szczególnie wrażliwe – w rejonie mostów, przepustów, nasypów i rozjazdów. Celem jest możliwie szybkie wykrycie ewentualnych śladów ingerencji w infrastrukturę techniczną kolei oraz minimalizowanie ryzyka wystąpienia kolejnych zdarzeń o charakterze sabotażowym.
Ważnym elementem działań jest wsparcie dla Straży Ochrony Kolei, która odpowiada za bezpieczeństwo na liniach kolejowych i dworcach. Po ostatnich zdarzeniach na linii Warszawa – Lublin kontrole SOK na torach, wiaduktach i w rejonie stacji zostały zintensyfikowane, co zapowiadał m.in. minister infrastruktury, wskazując na zacieśnioną współpracę między PKP Polskie Linie Kolejowe a Strażą Ochrony Kolei. Udział żołnierzy WOT ma wzmocnić fizyczną obecność służb w terenie oraz przyspieszyć rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń.
Zgodnie z ustawowymi zadaniami Wojska Obrony Terytorialnej w czasie pokoju wspierają system zarządzania kryzysowego, w tym organy administracji publicznej, między innymi poprzez udział w działaniach na rzecz ochrony ludności, mienia oraz infrastruktury krytycznej. W ostatnich latach formacja wielokrotnie była angażowana do działań na granicy państwa, w sytuacjach klęsk żywiołowych oraz innych kryzysów, co buduje doświadczenie w zadaniach patrolowo–ochronnych i współdziałaniu z innymi służbami.
Dodatkowe zaangażowanie w akcję około 400 żołnierzy WOT ma charakter prewencyjny i uzupełniający wobec działań prowadzonych przez policję, ABW, prokuraturę oraz inne podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo państwa. Władze podkreślają, że obecność terytorialsów w terenie ma nie tylko zwiększyć poziom ochrony samej infrastruktury, ale także wzmocnić poczucie bezpieczeństwa wśród mieszkańców korzystających z transportu kolejowego na co dzień.



