Warszawa ogłosiła przetarg na 120 nowych autobusów przegubowych, które na co dzień będą obsługiwać linie miejskie, a w sytuacjach kryzysowych posłużą do ewakuacji ludności i transportu rannych. Termin składania ofert wyznaczono na 16 września, a dostawy zaplanowano między październikiem a grudniem 2026 roku.
Przetarg został podzielony na dwie części – w każdej przewidziano zakup 60 pojazdów o długości 18 metrów. Producent może złożyć ofertę na całość lub jedną część postępowania. Zamówienie zawiera opcję rozszerzenia – po 50 dodatkowych autobusów w każdej części – co pozwala miastu zwiększyć flotę nawet do 220 sztuk. Pojazdy po dostawie trafią do eksploatacji w Miejskich Zakładach Autobusowych.
Nowe autobusy będą niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków, blokady alkoholowe dla prowadzących, a także panele fotowoltaiczne i przetwornice napięcia. Rozwiązania te mają ograniczać zużycie energii i podnosić niezawodność pojazdów.
Istotnym elementem specyfikacji jest zwiększona dostępność: w pojazdach przewidziano przyciski z opisem w alfabecie Braille’a, system sygnalizacji potrzeby rozłożenia rampy oraz funkcję tzw. „przyklęku”, czyli pochylenia nadwozia przy krawężniku dla ułatwienia wejścia osobom o ograniczonej mobilności.
W kontekście zadań obrony cywilnej pojazdy zostały przystosowane do ewakuacji – przewożenia osób leżących (cztery miejsca na nosze/leżanki w każdym autobusie) z prostym systemem mocowań. Rozwiązanie ma umożliwić szybkie przekształcenie autobusu z układu pasażerskiego do transportu medycznego bez użycia specjalistycznych narzędzi.
Zamówienie wpisuje się w budowę powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej. Miasto – za pośrednictwem ZTM – planuje ubiegać się o dofinansowanie z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Program zakłada m.in. uzupełnianie zasobów do reagowania na zagrożenia, rozwijanie zdolności ewakuacyjnych oraz zapewnianie ciągłości działania w kryzysie.
Wojna i bezpieczeństwo mieszkańców
Zakup autobusów o podwójnym przeznaczeniu – liniowym i ewakuacyjnym – jest elementem przygotowań miasta do potencjalnych sytuacji nadzwyczajnych, w tym scenariuszy militarnych. W dokumentach i opracowaniach dotyczących Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej wskazano potrzebę budowy rezerw transportowych dla szybkiej ewakuacji oraz wsparcia służb w razie konfliktu, obok reagowania na klęski żywiołowe. Takie wykorzystanie taboru ma zwiększyć odporność miasta i skrócić czas potrzebny do przemieszczenia ludności w kierunku bezpiecznych stref.
Wybrano napęd wysokoprężny. Jak wyjaśnia ZTM, doświadczenia ostatnich lat pokazały, że w kryzysie konwencjonalne paliwo ułatwia pokonywanie długich dystansów i zmniejsza ryzyko ograniczeń wynikających z dostępu do energii elektrycznej lub infrastruktury ładowania. Decyzja o napędzie ma zwiększyć niezawodność floty w warunkach nadzwyczajnych.
Z punktu widzenia organizacji przewozów, nowe przegubowce mają wzmocnić obsługę najbardziej obciążonych linii w godzinach szczytu oraz poprawić rezerwę taborową, co w praktyce przełoży się na większą punktualność i elastyczność siatki połączeń. Jednocześnie w sytuacjach kryzysowych będą mogły zostać skierowane do zadań ewakuacyjnych na podstawie planów zarządzania kryzysowego.
Harmonogram postępowania
ZTM czeka na oferty do 16 września. Po zakończeniu oceny i podpisaniu umów planowane dostawy mają odbyć się w IV kwartale 2026 roku, w przedziale październik–grudzień. Po odbiorach technicznych autobusy włączone zostaną do ruchu Miejskich Zakładów Autobusowych.