Co z tramwajem przez Pole Mokotowskie? Prezydent Rafał Trzaskowski określił odcinek wzdłuż ul. Rostafińskich jako „kontrowersyjny”, wskazując na „opór społeczny”. Jednocześnie projektowanie trasy trwa, a to właśnie ten fragment ma spiąć sieć nowych torowisk między Ochotą i Mokotowem. Bez niego efekt innych inwestycji będzie mniejszy.
Planowany od lat odcinek ma połączyć pętlę przy ul. Banacha na Ochocie z torami na ul. Rakowieckiej na Mokotowie. Trasa ma biec skrajem Pola Mokotowskiego – ulicą Rostafińskich – przeciąć ul. Żwirki i Wigury i wpiąć się w istniejące torowisko na Banacha oraz na Rakowieckiej. Według miejskich zapowiedzi ingerencja w sam park ma być ograniczona do minimum.
Prezydent stolicy publicznie wyraził wątpliwości wobec budowy właśnie tego, około kilometrowego odcinka, nazywając go „kontrowersyjnym” i wskazując na „opór społeczny”. Sprzeciw zgłaszają m.in. mieszkańcy osiedla w rejonie ul. Rostafińskich i Biały Kamień.
Ratusz warunkował realizację odcinka wynikami konsultacji i nastrojów społecznych. „Tramwaj jest w planach, ale czy będziemy go realizować przy tym oporze społecznym, to się dopiero okaże” – mówił Rafał Trzaskowski.
Około 20 odwołań do Samorządowego Kolegium Odwoławczego na etapie decyzji środowiskowej. To wydłuża procedury, choć miasto utrzymuje, że inwestycja pozostaje w planach, ale nie należy dziś do priorytetów.
Według Transportu Publicznego, na zlecenie Tramwajów Warszawskich dokumentację projektową tego „środkowego” odcinka wykonuje firma Databout. Obejmuje on łącznie około 2,1 km torowiska – w tym mniej więcej 1,5 km nowych torów oraz przebudowy istniejących odcinków w ul. Banacha i Rakowieckiej wraz z pętlą. To element większej, około 20-kilometrowej osi tramwajowej łączącej Wolę z Wilanowem.
Znaczenie odcinka przez Pole Mokotowskie dla całej sieci
– Ten fragment ma spiąć kilka już gotowych lub realizowanych inwestycji. Gotowe są m.in. odcinki: do Wilanowa, na Gagarina i na Stegny; w budowie jest trasa do Dworca Zachodniego, a osobno toczyły się prace na Rakowieckiej. Bez połączenia Ochoty z Mokotowem wzdłuż Pola Mokotowskiego powstanie luka między układem Ochota–Dworzec Zachodni a korytarzem Puławska–Goworka–Gagarina–Wilanów, co ograniczy bezpośrednie relacje międzydzielnicowe i efekt sieciowy nowych linii.
Przebieg i założenia techniczne
– Start przy skrzyżowaniu św. Andrzeja Boboli i Rakowieckiej, dalej ul. Rostafińskich, przecięcie Żwirki i Wigury, a następnie Banacha z wpięciem w istniejące torowisko. Torowisko na Banacha planowane jest po południowej stronie jezdni, z przebudową układu drogowego bez wycinki szpalerów drzew. Nie przewidziano dodatkowego przystanku w połowie Rostafińskich ze względu na istniejącą obsługę rejonu przystankiem Rakowiecka-Sanktuarium.
Harmonogram i „co dalej”
– W świetle dotychczasowych deklaracji etap projektowy trwa, a rozpoczęcie robót rozważane jest na przełomie 2030 roku, przy czym termin zależy od uzyskania decyzji środowiskowej, rozstrzygnięcia odwołań w SKO oraz finansowania.



