Tramwaje Warszawskie zamówią nawet 160 nowych tramwajów niskopodłogowych. Kontrakt może być podpisany nawet na 10 lat i opiewać na około 2 mld złotych.
W dniu 27.01.2025 ogłoszono plany Warszawy na zakup do 160 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, dostosowanych do specyfiki miejskiej infrastruktury. Zamówienie obejmuje maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 dwukierunkowych, z czego w ramach zamówienia podstawowego przewidziano dostawę 20 pojazdów jednokierunkowych. Kolejne dostawy będą realizowane w miarę dostępności środków finansowych oraz potrzeb miasta.
Kluczowe cechy nowych tramwajów:
- Długość: Maksymalnie 33 metry, co jest optymalne dla warszawskiej infrastruktury, w tym przystanków, zajezdni oraz myjni.
- Konstrukcja: Wieloczłonowa, z całkowicie niską podłogą. Dopuszczalne jest podwyższenie poziomu podłogi nad skrajnymi wózkami do 590 mm (z możliwością zastosowania stopnia) oraz łagodne zwiększenie poziomu podłogi nad wózkami środkowymi do 520 mm.
- Pojemność pasażerska:
- Tramwaje jednokierunkowe (TYP1): Nominalnie 230 pasażerów (przy założeniu 0,2 m² na osobę), maksymalnie 288 pasażerów (0,15 m² na osobę).
- Tramwaje dwukierunkowe (TYP2): Nominalnie 235 pasażerów, maksymalnie 295 pasażerów.
- Miejsca siedzące: Zwiększono liczbę miejsc siedzących w porównaniu do poprzednich modeli. Nowe tramwaje będą wyposażone w co najmniej 42 miejsca siedzące w wersji dwukierunkowej i 56 w jednokierunkowej. Dla porównania, obecnie eksploatowane tramwaje Hyundai oferują odpowiednio 31 i 42 miejsca siedzące.
- Wyposażenie wnętrza: W odpowiedzi na opinie pasażerów oraz w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego, wprowadzono bardziej higieniczne pokrycia tapicerskie z ekoskóry.
Zamówienie dotyczy dostawy nowoczesnych tramwajów wieloczłonowych, niskopodłogowych, które mają być w pełni przystosowane do eksploatacji na torowiskach Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie. Przedmiot zamówienia został podzielony na zakres podstawowy oraz opcjonalny. Poniżej szczegóły dotyczące każdego z tych zakresów:
Zakres podstawowy (gwarantowany):
- 20 tramwajów jednokierunkowych (Typ 1):
- Długość: 30–33 metry.
- Tramwaj dostosowany do potrzeb nauki jazdy.
- Wyposażenie obejmuje:
- Specjalistyczne wyposażenie obsługowe.
- Pakiet naprawczy.
- Pakiet eksploatacyjny.
- Materiały do napraw głównych.
- Dokumentację techniczną i oprogramowanie wraz z licencjami.
- Włączenie tramwajów w symulator eksploatowany przez Zamawiającego.
- Przeprowadzenie szkoleń z zakresu obsługi i eksploatacji.
- Realizacja napraw powypadkowych w okresie gwarancji.
Zakres opcjonalny (prawo opcji):
- 44 tramwaje jednokierunkowe (Typ 1):
- W tym jeden tramwaj dostosowany do nauki jazdy.
- Podobny zakres wyposażenia jak w zamówieniu podstawowym.
- 96 tramwajów dwukierunkowych (Typ 2):
- W tym dwa tramwaje przystosowane do nauki jazdy.
- Zakres wyposażenia obejmuje pakiety eksploatacyjne, dokumentację techniczną i licencje, szkolenia oraz realizację napraw powypadkowych.
- Elementy dodatkowe w opcji:
- Specjalistyczne wyposażenie obsługowe.
- Pakiety naprawcze dla Typu 1 i Typu 2.
Zakup będzie prowadzony dwuetapowo. W pierwszym kroku (w przetargu w celu zawarcia umowy ramowej) dokonana zostanie ocene ofert oraz kwalifikacji potencjalnych wykonawców w oparciu o szereg kryteriów. Oprócz ceny brane będzie pod uwagę zużycie energii, rozwiązania techniczne, ograniczenie emisji hałasu, plan utrzymania tramwajów, okres gwarancji. W kolejnym etapie (zamówieniu wykonawczym) potencjalni dostawcy będą konkurować wyłącznie ceną.
Umowę ramową zawrzemy na okres 48 miesięcy, w którym będziemy mogli podpisać umowę wykonawczą, tj. zlecić produkcję i dostawy tramwajów. Realizacja dostaw poszczególnych partii tramwajów będzie warunkowana pozyskaniem odpowiedniego finansowania (np. unijnego).
Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy. Na uruchomienie opcji będzie odpowiednio 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla tramwajów dwukierunkowych. Minimalna partia, jaką można kupić w ramach opcji, to pięć tramwajów. Wykonawca będzie miał 31 miesięcy na dostawę tramwajów jednokierunkowych w ramach opcji, licząc od wywołania opcji. W przypadku tramwajów dwukierunkowych okres ten wynosi 41 miesięcy. Zatem jak widać, Tramwaje Warszawskie liczą na zamówienie wagonów i rozłożenie zakupu na ponad 6 lat w przypadku zamówienia podstawowego oraz ciut ponad 10 lat na opcję dla tramwajów jednokierunkowych i 9,5 roku na skorzystanie z opcji na dostawę tramwajów dwukierunkowych.
Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski w udzielonym w mediach wywiadzie podkreśla, że formuła przetargu ramowego pozwala na realizację zamówień w miarę dostępności funduszy, jednak brak finansowania w ciągu najbliższych dwóch lat może uniemożliwić realizację planu. W ostatnim czasie Tramwaje Warszawskie zrealizowały szereg inwestycji infrastrukturalnych, takich jak budowa nowych torowisk i zajezdni, co wpłynęło na ograniczenie środków na zakup nowego taboru. Spółka przygotowuje się technicznie do zakupu pojazdów i obserwuje zainteresowanie ze strony różnych producentów tramwajów.
Ponieważ obecnie przyjmuje się, że koszt zakupu tramwaju to około 10 mln złotych netto, łatwo policzyć, że zakup 160 sztuk to prawie 2 mld złotych. Poprzedni przetarg z 2018 roku obejmował 213 tramwajów, w tym 123 pojazdów w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji. Szacunkowa wartość zamówienia to blisko 1,9 mld zł netto (ponad 2,3 mld zł brutto) i był realizowany do października 2023 roku. Wcześniej, kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu Swing o wartości 1,5 mld zł podpisany został w roku 2009 i był on jednym z największych tego typu w Europie. Kolejne 80 tramwajów niskopodłogowych Jazz powiększyło flotę Tramwajów Warszawskich w 2014 i w 2105 roku.