Nowa droga dla rowerów i trzy skwery w al. Jana Pawła II

Interwencje

Po wschodniej stronie al. Jana Pawła II powstanie nowa droga dla rowerów, trzy parki kieszonkowe i 99 nowych drzew. Inwestycja obejmie też przebudowę ul. Twardej i doświetlenie infrastruktury pieszo–rowerowej. Umowa została podpisana, a wykonawca ma 8 miesięcy na realizację prac.

Po wschodniej stronie al. Jana Pawła II – na odcinku między rondem ONZ a al. „Solidarności” – powstanie nowa, blisko kilometrowa droga dla rowerów o szerokości 2,5 metra. Inwestycja obejmie również przebudowę ul. Twardej, nasadzenia 99 drzew oraz utworzenie trzech parków kieszonkowych. Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z wykonawcą; czas realizacji prac to 8 miesięcy od podpisania umowy.

Zarząd Dróg Miejskich wybrał do realizacji konsorcjum firm Balzola oraz Lantania. Jak podaje redakcja tvnwarszawa.pl, oferta zwycięskiego wykonawcy opiewa na nieco ponad 10,1 mln zł. ZDM informuje, że umowę podpisano w październiku 2025 r., a prace przewidziano na 8 miesięcy od podpisania.

Zakres prac w al. Jana Pawła II
Nowa droga dla rowerów powstanie po wschodniej stronie alei i połączy rondo ONZ z al. „Solidarności”. Projekt przewiduje doświetlenie nowej infrastruktury oraz chodników. W granicach pasa drogowego przebudowana zostanie ul. Twarda – zostanie dostosowana do ruchu jednokierunkowego w kierunku zachód–wschód, a na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II zaplanowano wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

Trzy parki kieszonkowe i 99 nowych drzew
W przestrzeni alei powstaną trzy parki kieszonkowe wyposażone w nowoczesne ławki i metalowe siedziska. Nasadzenia obejmą róże, hortensje, tulipany, geranium, liliowce, byliny oraz trawy ozdobne. Dwa z parków zostaną zlokalizowane między ul. Grzybowską a Parkiem Mirowskim, a trzeci między ul. Grzybowską a ul. Twardą. Nawierzchnie z wielkoformatowych białych płyt 100×50 cm, łączonych z wąskimi płytami w kolorze antracytu 80×10 cm, zostaną zintegrowane z zielenią bez tradycyjnych obrzeży. W ramach nasadzeń pojawi się dokładnie 99 drzew – m.in. platany, klony, jarzęby oraz wiśnie ptasie i piłkowane – uzupełniając istniejące szpalery i tworząc nowe wzdłuż ciągów pieszych.

Część większego planu z unijnym wsparciem
ZDM podkreśla, że to zadanie współfinansowane ze środków UE w ramach projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III”. W centralnym obszarze miasta w toku lub na zaawansowanym etapie przygotowań są obecnie inwestycje mobilnościowe o łącznej wartości przekraczającej 100 mln zł. Równolegle powstają drogi dla rowerów w al. „Solidarności” (wraz z odcinkiem ul. Leszno), na ul. Andersa i Marszałkowskiej. Trwa także przebudowa ul. Grzybowskiej z budową drogi dla rowerów. Miasto wskazuje, że poza infrastrukturą rowerową projekty te podnoszą jakość przestrzeni publicznej – dzięki zazielenianiu, nowym nawierzchniom oraz meblom miejskim – co przekłada się m.in. na lepszą retencję wód opadowych, obniżenie temperatury otoczenia i ograniczenie hałasu odczuwanego przez mieszkańców.

Harmonogram i organizacja ruchu
Zgodnie z podpisaną umową wykonawca ma 8 miesięcy na realizację robót od października 2025 r. O szczegółowych etapach prac i ewentualnych zmianach w organizacji ruchu ZDM będzie informował na bieżąco.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły