Metro do Ursusa? Linia z Wilanowa do Tarchomina? Co dalej z trzecią linią na Gocław? Wiele planów jednej strategii

Interwencje

Metro może pojechać do Ursusa, w planach jest także budowa czwartej linii z Wilanowa do Tarchomina, natomiast coraz mniej uzasadniona wydaje się realizacja trzeciej linii na Gocław. W nowej strategii „Warszawa 2040+” ratusz stawia też mocno na rozwój sieci tramwajowej, z nowymi odcinkami m.in. na Białołęce, Siekierkach, Gocławku, a nawet poza granicami miasta.

Z zapowiedzi zawartych w strategii „Warszawa 2040+” wynika, że priorytety miasta w zakresie rozbudowy metra zostały wyraźnie uporządkowane. Kluczowym kierunkiem ma być przedłużenie istniejącej sieci w stronę Ursusa, co oznacza doprowadzenie podziemnej kolei do kolejnej, dynamicznie rozwijającej się dzielnicy mieszkaniowej. Równolegle ratusz wpisuje do dokumentu nową, czwartą linię metra, która ma połączyć Wilanów na południu z Tarchominem na północy, tworząc nowy kręgosłup komunikacyjny między odległymi rejonami miasta.

W tym układzie coraz bardziej traci sens budowa trzeciej linii metra na Gocław. Wskazuje się, że wobec rozwoju pozostałych odcinków, a także planów rozbudowy sieci tramwajowej, wcześniejsza koncepcja podziemnej linii prowadzącej na to osiedle nie jest już tak priorytetowa jak w poprzednich dokumentach planistycznych. Zamiast tego większy nacisk kładziony jest na inne formy transportu szynowego, które mają zapewnić Gocławiowi i okolicznym terenom sprawne połączenia z resztą miasta.

Strategia „Warszawa 2040+” zakłada bowiem znaczące wzmocnienie roli tramwajów. Ratusz planuje nowe odcinki linii tramwajowych m.in. na Białołęce, gdzie od lat mówi się o potrzebie lepszego skomunikowania rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych z resztą Warszawy. Wskazane są także inwestycje na Siekierkach oraz w rejonie Gocławka, co ma poprawić obsługę komunikacyjną terenów położonych z dala od stacji metra, a jednocześnie zapewnić szybkie połączenia z kluczowymi węzłami przesiadkowymi.

Istotną częścią planu jest również wyjście z siecią tramwajową poza granice administracyjne miasta. W strategii przewidziano możliwość prowadzenia torów w kierunku miejscowości podwarszawskich, co ma w przyszłości stworzyć bardziej spójny system transportu szynowego w całej aglomeracji. Takie podejście ma odciążyć istniejące ciągi drogowe, a mieszkańcom gmin ościennych zapewnić wygodny dojazd do stolicy bez konieczności korzystania z samochodu.

Zestawienie zapisów dotyczących metra i tramwajów pokazuje zmianę podejścia do planowania transportu: metro ma pełnić rolę głównego szkieletu systemu, uzupełnianego gęstą siecią tras tramwajowych. Dla Ursusa i Wilanowa oznacza to perspektywę pojawienia się nowych stacji podziemnej kolei, dla Białołęki, Siekierek czy Gocławka – wzmocnienie komunikacji tramwajowej. Gocław, dla którego rozważano wcześniej osobną linię metra, w nowym układzie ma być obsługiwany przede wszystkim przez rozwiniętą sieć tramwajową i połączenia z innymi liniami szybkiego transportu.

Strategia „Warszawa 2040+” porządkuje w ten sposób najważniejsze kierunki rozwoju komunikacji szynowej w stolicy. Przedłużenie metra do Ursusa, budowa czwartej linii z Wilanowa do Tarchomina oraz rozbudowa sieci tramwajowej w kilku newralgicznych rejonach miasta wyznaczają główne osie inwestycji, a jednocześnie zmieniają perspektywę dla dotychczasowego pomysłu trzeciej linii na Gocław.

Wspólnie budujmy niezależne media!

Każdy, nawet najmniejszy wkład finansowy, pozwala nam na rozwój oraz podnoszenie jakości naszych materiałów. Dziękujemy!

Podobne artykuły