W piątek 28 listopada o godzinie 11.00 zostanie oficjalnie otwarte nowe przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim wraz z halą dworcową i galerią handlową – datę tę potwierdziły PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tunel na poziomie -1 to ostatni, długo wyczekiwany element przebudowy jednej z najważniejszych stacji w kraju. Modernizacja Warszawy Zachodniej trwa niemal pięć lat i pochłonęła ponad 2,5 miliarda złotych. Zakończono już prace przy peronach, z których pasażerowie korzystają od czerwca 2024 roku, jednak dotąd na pociągi trzeba było docierać po kładce nad torami, często z ciężkimi bagażami i w kolejce do wind.
Nowe przejście podziemne jest znacznie dłuższe i szersze od poprzedniego, które funkcjonowało tu przed rozpoczęciem przebudowy. Zapewnia dojście do wszystkich dziewięciu peronów zarówno od strony Ochoty (Aleje Jerozolimskie), jak i od strony Woli (ulica Tunelowa). Ruch między poziomem tunelu a peronami ułatwią windy oraz ruchome schody, co ma poprawić komfort przesiadek i skrócić czas dojścia na pociąg, zwłaszcza osobom z wózkami, rowerami czy dużym bagażem.
Na poziomie przejścia podziemnego ulokowano kasy biletowe, poczekalnie oraz rozbudowaną galerię handlową. W tunelu działać będzie kilkadziesiąt punktów usługowych i sklepów znanych sieci, w tym m.in. market spożywczy, drogerie, popularne kawiarnie, sieci fast food, małe sklepy spożywczo-przemysłowe oraz punkty z przekąskami i prasą. Przestrzeń ma pełnić funkcję nie tylko komunikacyjną, ale też handlowo–usługową dla pasażerów i osób pracujących w okolicy.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w dniu otwarcia na podróżnych czekać będą dodatkowe atrakcje. W tunelu i hali dworcowej pojawią się stoiska ze smakołykami z różnych regionów Polski, z których do Warszawy Zachodniej kursują pociągi, a dla najmłodszych przygotowano specjalne animacje i wydarzenia towarzyszące. Otwarcie ma mieć charakter święta dworca po latach utrudnień związanych z przebudową.
Kolejarze szacują, że po pełnym uruchomieniu stacji z Warszawy Zachodniej będzie korzystać nawet około 100 tysięcy pasażerów dziennie, a każdego dnia zatrzyma się tu nawet około tysiąca pociągów. Nowe przejście podziemne ma więc stać się jedną z kluczowych arterii komunikacyjnych stolicy, łącząc ruch kolejowy, autobusowy i – po zakończeniu inwestycji tramwajowej – także tramwajowy w jednym, dużym węźle przesiadkowym.



